• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و کلام اسلامی
    • دوره 52, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و کلام اسلامی
    • دوره 52, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دفاع از روان‌گرایی در چیستی شاهد

    (ندگان)پدیدآور
    پودینه, محمدعلینصیری, منصور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    263.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مفاهیم مهم در معرفت‌شناسی، مفهوم شاهد است. شاهد دلیلی است که نشان‌دهندۀ صدقِ گزاره­ای است که متعلقِ گرایش باوری شناسا است. در این مقاله می­خواهیم به چیستی شاهد بپردازیم. سه دیدگاه مهم در مورد چیستی شاهد وجود دارد: روان­گرایی، گزاره‌گرایی واقع‌نما و گزاره‌گرایی غیرواقع‌نما. در این مقاله، پس از طرح و بررسیِ ادلۀ دیدگاه­های سه‌گانه در چیستی شاهد، به این نظر رسیدیم که ادلۀ قوی‌تری به نفعِ روان­گرایی وجود دارد و استدلال­هایِ گزاره‌گرایان تمام نیست؛ ازاین‌رو به نظر می­رسد که شاهد عبارت از حالات ذهنی غیرواقع‌نمایِ شناسا است.
    کلید واژگان
    حالات ذهنی غیرواقع‌نما
    روان‌گرایی
    شاهد
    گزاره‌گرایی غیرواقع‌نما
    گزاره‌گرایی واقع‌نما
    فلسفه تحلیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه، پردیس فارابی، دانشگاه تهران
    دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهران

    شاپا
    2008-9422
    2588-5014
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jitp.2019.255719.523018
    https://jitp.ut.ac.ir/article_71638.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/250123

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب