بررسی شکست هاله و اصالت مفهوم زن در تبلیغات عصر پست مدرن و نمود آن در ایران
(ندگان)پدیدآور
شکرابی, نیلوفرمحمودی بختیاری, بهروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش پیش رو، که به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است، به زن به مثابه ابژه، موضوع و عنصر مهم درون آثار هنری میپردازد. تمرکز پژوهش حاضر بر چگونگی سیر تحول مفهوم زن در قلمروِ هنر عکاسی و به دنبال آن، موج عظیم جنبش پاپآرت در عصر تولید و مصرفگرایی است؛ و به منظور نشان دادنِ تغییر معنای هویت زن در این دوره، از نظریه «شکست هاله» والتر بنیامین در بیان مفهوم بازتولیدپذیری در دوران پستمدرن استفاده شده است. با بررسی دیدگاه بازتولید و تبدیل «معنای والا» یا «هاله معنایی آثار هنری»، میتوان به محورهای این پژوهش، شامل چگونگی تغییر هویت، اصالت و هاله معنای سنتی زن، و تبدیل آن به کالا و ابژهای جذاب در تبلیغات مدرن و پست مدرن پاسخ داد. همچنین، میتوان دید که، آیا این موج تحول و تبدیلِ مبتذلِ مفهوم زن به کالاگونگی و شکست هالهِ آن، به رغم محدودیتهای نمایش زن در تبلیغات به هدف حفظ شان و هویت والای او، در ایران نیز رسوخ کرده است یا خیر.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: زنکالاگونگی
تبلیغات
والتر بنیامین
هاله
ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر و معماری کمال الملک، نوشهر ، ایران، نویسنده مسئول.دانشیار گروه ،هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه پردیس هنرهای زیبا تهران، تهران، ایران.
شاپا
1607-98682538-256X