معیارهای رابط کاربری در سامانههای آنلاین فروش بلیت (مطالعه موردی: موزه هنرهای معاصر گوگنهایم نیویورک و مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو پاریس)
(ندگان)پدیدآور
محمدی ماکلوانی, فاطمهدانشگر, فهیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رابط کاربری، واسط میان کاربر و ماشین است؛ بهگونهای که ابزار مورد استفاده را قابلفهم و آشناپذیر مینماید. در این پژوهش، سعی شده است، تا براساس تعریف طراحی رابط کاربری و نیز معیارهای ارزیابی یک رابط کاربری چندمنظوره، به این پرسش پاسخ دهیم که تا چه میزان این معیارها در سامانههای آنلاین فروش موزههای هنر معاصر رعایت شده است؟ متناسب با این پرسش، بهصورت موردی سامانه آنلاین فروش بلیت موزه گوگنهایم نیویورک و نیز موزه ژرژ پمپیدو مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتهاند. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و نیز با استفاده از تجزیه خطی ساختار سامانه و ارزیابی معیارهای بهدستآمده بر روی نمونههای اصلی بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که، سامانه آنلاین فروش بلیت موزه هنرهای معاصر گوگنهایم و ژرژ پمپیدو، علاوه بر اینکه طراحی مطلوبی را دارا هستند، رابط کاربری قابلدرکی را جهت فروش بلیت ایجاد کردهاند. تنها به علت بهروز نبودن محتوایی همگام با برنامههای موزه و در نتیجه، عدم اطلاعرسانی مناسب به مخاطبان، رابط کاربری ناکاملی دارند. وجود سامانههای جانبی از قبیل نمایشگاه 360 درجه یا پیشنمایش صندلی سینما و ...، همچنین، استفاده از پیکتوگرام و راهنماهای تصویری، میتواند در ارتقای آنها نقش بهسزایی داشته باشد.
کلید واژگان
رابطکاربریموزه هنرهای معاصر گوگنهایم نیویورک
مرکز فرهنگی و هنری ژرژ پمپیدو
سامانه آنلاین فروش بلیت موزه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران، نویسنده مسئول.دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
شاپا
1607-98682538-256X




