• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جلوه هنر
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جلوه هنر
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی (مطالعه موردی: خرید آثار نقاشی معاصر ایران)

    (ندگان)پدیدآور
    سید موسوی, سپیدهزنگی, بهنام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    454.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خرید آثار نقاشی، ناشی از درک زیبایی­شناختی است که به فرم، سبک و تکنیک اثر و نیز به دانش و فرهنگ بصری، بستگی دارد. زمانی که از فرهنگ و سرمایه‌ فرهنگی سخن رانده می‌شود، مصرف فرهنگی مد نظر است که با توجه به نیازهای فرهنگی به­وجود می‌آید؛ به گفته پی­یر بوردیو، این نیازها محصول محیط و پرورش افرادند و با میزان آموزش و تحصیلات رابطه مستقیم داشته و برخلاف نیازهای اولیه -که غریزی­اند- به‌طور اکتسابی ایجاد می‌شوند. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر خرید آثار نقاشی معاصر ایران بوده که مبین نوعی مصرف فرهنگی است. عوامل دیگری که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند، عبارتند از: سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فردی. ماهیت این تحقیق کاربردی، و روش آن توصیفی-تحلیلی بوده و با شیوه پیمایشی و با ابزار پرسش‌نامه‌، انجام گرفته است. در بُعد کیفی نیز از ابزار مصاحبه ساختار یافته، استفاده شده است. بر اساس نتایج به­دست آمده، عوامل ساختاری(ساخت اجتماعی) -که تا حد زیادی، بر عوامل اقتصادی و فرهنگی تاثیر دوسویه دارد- تاثیرگذار­ترین عامل خرید و مصرف آثار نقاشی معاصر است. هم‌چنین، عامل سرمایه اجتماعی -که پیامد مولفه ساخت اجتماعی است- شدیدا غرق یک رابطه دوسویه با عامل فرهنگی است. عامل فرهنگی نیز از عامل ساخت اجتماعی، عامل اقتصادی و سرمایه اجتماعی عمیقا، در حال تاثیر است. بنابراین، جمعی از عوامل در هم تنیده ساختاری، سیاست­گذاری و حاکمیتی، مصرف کالاهای هنری به ویژه، نقاشی را تحت­تاثیر قرار می­دهند. این پژوهش، می‌تواند منشا تحلیل‌های جامعه­شناسانه در حوزه فرهنگ و هم‌چنین، اقتصاد هنر نقاشی باشد.
    کلید واژگان
    مصرف فرهنگی
    سرمایه فرهنگی
    سرمایه اقتصادی
    سرمایه اجتماعی
    آثار نقاشی معاصر ایران

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و هنر یزد، واحد اردکان، یزد، ایران، نویسنده مسئول.
    استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

    شاپا
    1607-9868
    2538-256X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2019.19625.1325
    https://jjhjor.alzahra.ac.ir/article_4490.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/249840

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب