بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی (مطالعه موردی: خرید آثار نقاشی معاصر ایران)
(ندگان)پدیدآور
سید موسوی, سپیدهزنگی, بهنامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خرید آثار نقاشی، ناشی از درک زیباییشناختی است که به فرم، سبک و تکنیک اثر و نیز به دانش و فرهنگ بصری، بستگی دارد. زمانی که از فرهنگ و سرمایه فرهنگی سخن رانده میشود، مصرف فرهنگی مد نظر است که با توجه به نیازهای فرهنگی بهوجود میآید؛ به گفته پییر بوردیو، این نیازها محصول محیط و پرورش افرادند و با میزان آموزش و تحصیلات رابطه مستقیم داشته و برخلاف نیازهای اولیه -که غریزیاند- بهطور اکتسابی ایجاد میشوند. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر خرید آثار نقاشی معاصر ایران بوده که مبین نوعی مصرف فرهنگی است. عوامل دیگری که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند، عبارتند از: سرمایههای اقتصادی، اجتماعی و فردی. ماهیت این تحقیق کاربردی، و روش آن توصیفی-تحلیلی بوده و با شیوه پیمایشی و با ابزار پرسشنامه، انجام گرفته است. در بُعد کیفی نیز از ابزار مصاحبه ساختار یافته، استفاده شده است. بر اساس نتایج بهدست آمده، عوامل ساختاری(ساخت اجتماعی) -که تا حد زیادی، بر عوامل اقتصادی و فرهنگی تاثیر دوسویه دارد- تاثیرگذارترین عامل خرید و مصرف آثار نقاشی معاصر است. همچنین، عامل سرمایه اجتماعی -که پیامد مولفه ساخت اجتماعی است- شدیدا غرق یک رابطه دوسویه با عامل فرهنگی است. عامل فرهنگی نیز از عامل ساخت اجتماعی، عامل اقتصادی و سرمایه اجتماعی عمیقا، در حال تاثیر است. بنابراین، جمعی از عوامل در هم تنیده ساختاری، سیاستگذاری و حاکمیتی، مصرف کالاهای هنری به ویژه، نقاشی را تحتتاثیر قرار میدهند. این پژوهش، میتواند منشا تحلیلهای جامعهشناسانه در حوزه فرهنگ و همچنین، اقتصاد هنر نقاشی باشد.
کلید واژگان
مصرف فرهنگیسرمایه فرهنگی
سرمایه اقتصادی
سرمایه اجتماعی
آثار نقاشی معاصر ایران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و هنر یزد، واحد اردکان، یزد، ایران، نویسنده مسئول.استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر و معماری ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
شاپا
1607-98682538-256X




