بررسی تطبیقی بُراق و سانتور در ایران و یونان
(ندگان)پدیدآور
نظری, مزدکشراره, مریمتابع, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آنچه در این مقاله میخوانید، نقش مهم و اثرگذارِ اساطیر، حکومت، ایدئولوژی، هِژِمونی(Hegemoni)، قومیت، زبان و نشانههای دیداری و دیگر رویدادها و مؤلفهها بر الگوهای باستانی، روایی و تصویریِ ایران و نواحی آن میباشد. این مجموعه از مبادلات فرهنگی و سیاسی، با روی کار آمدن دولتها و همنشینیِ اندیشه متفکران و هنرمندان، بنیاد نشانههای تصویری را دگرگون نموده و آموزههای دینی را در بطن آن، مستتر گردانیدهاند. بدینترتیب، این ساختار، موجبِ تغییر در مفهوم و اندک تمایزی بر شکل ظاهری مرکب پیامآورِ اسلام (بُراق/ تصویر 1و3) در داستان معراج گردیده است. اسطورهای همتایِ سانتور(Centaur)یونانی (تصویر2)، با پیکرهای حیوانی و سیمایی زیبا و انسانی، که قدرتِ حاکمان نواحی اسلامی، روابط نمادین در علم اعداد، ناخودآگاهِ مردانه و جنسیتِ زنانه و دیگر موارد را با روایتی مقدس و منسوب به مسلمانان(معراج پیامبر) ادغام و منتشر نموده است. از اینرو، آمیزش صورت گرفته، محصول نوعی تطبیق بینافرهنگی و جهانبینیِ سیاسی در پادشاهی گسسته ایران میباشد، که بهمنظور ترویج آرمانهای مذهبی، حکایتِ معراج را با نقشِ بُراق(Buragh)، بهصورت آشکار یا پنهان پیوسته و روانه فرهنگ اسلامی میگرداند. حال آنکه، گفتههای بالا نتیجه ساختارِ پژوهشی کتابخانهای و تطبیقی از گونه عَرضْی است؛ تا در رسیدن به وجهی دیگر از جوهره فکری و تصویری هنر ایران دستیابیم. بر این اساس، مطالعات نظری این تحقیق، ما را در جهت پاسخ به: 1-چگونگیِ رابطه ظاهری و معنوی بُراق و سانتور؛ 2- بررسیِ جنسیت، مفاهیم و عوامل اثرگذار بر زنانگی یا مردانگیِ مَرکَب پیامبر، یاری خواهد کرد.
کلید واژگان
تطبیقمعراج
اسطوره
بُراق
سانتور
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد پژوهشهنر، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران، نویسنده مسئول.کارشناس ارشد پژوهشهنر، دانشگاه علم و هنر یزد، یزد، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی
شاپا
1607-98682538-256X




