| dc.contributor.author | صفاران, الیاس | fa_IR |
| dc.contributor.author | حاتم, غلامعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | یحیوی, پریسا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:52:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:52:26Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:52:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:52:26Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-01-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-10-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صفاران, الیاس, حاتم, غلامعلی, یحیوی, پریسا. (1396). بازشناسی قالی های تصویری کرمان(دوره های قاجار و پهلوی). جلوه هنر, 9(1), 59-70. doi: 10.22051/jjh.2017.66. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1607-9868 | |
| dc.identifier.issn | 2538-256X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.66. | |
| dc.identifier.uri | https://jjhjor.alzahra.ac.ir/article_2890.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/249775 | |
| dc.description.abstract | استان کرمان یکی از مراکز مهم قالیبافی در ایران که قالیهای آن دارای طرح و نقشی متمایز از سایر مناطق ایران است. از دورۀ قاجار، که قالی کرمان در دنیا مطرح شده، در طرح و نقش آن تحولات بسیاری رخ داده است. تأثیر هنر طبیعتگرایی و ناتورالیسم غربی در دورۀ قاجار بر هنرهای ایرانی از جمله هنر قالیبافی خود را نمایان میکند و بافت قالیچههای تصویری نیز در دورۀ قاجار رواج پیدا میکند که در کرمان نمونههای بسیار خاص و نادری از این گونه قالیچهها بافته میشود. هدف از این نوشتار شناسایی انواع قالیچههای تصویری بافته شده در استان کرمان، در دورههای قاجار و پهلوی بود، تحقیق حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی است و نحوۀ جمعآوری اطلاعات با توجه به اهمیت تاریخی موضوع به روش اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام شده است. با بررسی قالیچههای تصویری کرمان در دورههای قاجار و پهلوی، این نتیجه بهدست آمد که همان ویژگیهای بصری قالیهای کرمان، در قالیچههای تصویری هم وجود دارد. ویژگیهای اصلی قالی کرمان یعنی تنوع رنگی و تعداد زیاد رنگها، سایه روشن با استفاده از دو رنگِ تیره و روشن( هم در گلها و هم در پیکرهها)، نقش و نگارهای گلهای طبیعی بهویژه گلفرنگ و دستههای گل، استفاده از بته جقه که در انواع فرش کرمان دیده میشود؛ دربارۀ قالیچههای تصویری این منطقه هم صدق میکنند. با کمک این ویژگیها میتوان این قالیچهها را طبقهبندی و از دیگر مناطق متمایز کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 990 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | جلوه هنر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Glory of Art (Jelve-y Honar)
Alzahra Scientific Quarterly Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2017.66. | |
| dc.subject | قالی کرمان | fa_IR |
| dc.subject | طرح و نقش | fa_IR |
| dc.subject | قالیچههای تصویری | fa_IR |
| dc.title | بازشناسی قالی های تصویری کرمان(دوره های قاجار و پهلوی) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه هنر دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه هنر دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 59 | |
| dc.citation.epage | 70 | |