سیر تحّول مجسـمهسازی بودایی در چین با تأکید بر خصلت انداموارگی پیکرهها
(ندگان)پدیدآور
چیت سازیان, امیر حسینبهارلو, علیرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
میان حوزههای هنری مربوط با آئین بودایی در چین، شاخهای که بهشدت از این کیش و ویژگیهای خاص آن تأثیر پذیرفت، مجسمهسازی بود؛ گرایشی که با پشت سر گذاشتن چند قرن از زمان ورود بودیسم به این سرزمین مسیر تکامل خود را طی کرد و به هنری مستقل و تمامعیار تبدیل شد. پیکرتراشی بودایی چین در آغاز متأثر از فرهنگ هندوستان بود که این روند بهزودی جای خود را به روح حاکم بر هنر چینی سپرد و به حالتی غیر انداموار و طبیعتاً غیرجسمانی تبدیل شد؛ روندی در جهت بومیسازی که با روی کار آمدن سلسله خاندانهای ششگانه شدت گرفت و به مرور، از نوعی خصلت خطی موزون و آرام بهرهمند شد که حاکی از روح هنری چین بود. این حوزه در عصر تانگ با تأثیرپذیری از سبک گوپتای هند، ظاهری ناتورالیستی با پیکرهای بدننما و منعطف بهخود گرفت؛ درحالیکه در دوره سونگ، مادینگی، نشستن غیررسمی و استفاده از چوب را سه مبنای عمده برای خود قرار داد. در دوران سلطنتهای یوآن، مینگ و چینگ پیکرهسازی بودایی به حاشیه رفت و با آغاز قرن بیستم و گرایش به رئالیسم سوسیالیست، موضوعهای اجتماعی و سیاسی در مجسمهسازی چین وارد شد و بهرهگیری از دستاوردهای هنری غرب نیز به امری ناگزیر بدل شد. هدف این پژوهش، بررسی تاریخی و تکامل این پیکرهها از دیدگاه فیگوراتیو (آناتومی، فرم، رنگ، بافت و...) و تطبیق کیفی آثار هر دوره (با ویژگیهای خاص خود) با دیگر دوران است؛ از اینرو، این روند تاریخی از اواسط امپراتوری هان، یعنی قرن اول میلادی - مصادف با ورود بودیسم به چین - آغاز شده و تا دوران اخیر تداوم یافته است.
کلید واژگان
چینپیکرتراشی
آئین بودا
پیکره
ریخت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراشاپا
1607-98682538-256X




