بررسی تأثیر ابعاد بازارگرایی بر کارکردهای مدیریت دانش
(ندگان)پدیدآور
لاجوردی, مسعوددانایی, ابوالفضللاجوردی, میلادکاظم پور, مازیار
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش بررسی ارتباط میان ابعاد بازارگرایی و کارکردهای مدیریت دانش و ارائه الگوی مفهومی در این حوزه است. در گام نخست با استفاده از مطالعه ادبیات تحقیق و مصاحبه با گروه خبرگان، نه ویژگی برای سنجش مفهوم بازارگرایی شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی این ویژگیها در قالب سه گروه بهعنوان ابعاد بازارگرایی (مشتریگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی درون وظیفهای) طبقهبندی شد. در این راستا ده ویژگی بهمنظور سنجش مفهوم مدیریت دانش شناسایی و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در قالب سه گروه و تحت عنوان کارکردهای مدیریت دانش (کسب دانش، انتشار دانش و پاسخگویی دانش) طبقهبندی شد. در گام دوم پایایی سازه (متغیرهای مفهومی) و روایی همگرای ابزار سنجش پژوهش مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایشی جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش تمام بخشهای فعال در اقتصاد کشور است که از میان آنها و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از برخی بخشها، گروهی از مدیران بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه برای آنها ارسال شد. در گام نهایی دادهه با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شد و تأثیر مثبت و معنادار بازارگرایی بر کارکردهای مدیریت دانش مورد تأیید قرار گرفت.
کلید واژگان
بازارگراییمدیریت دانش
مشتری گرایی
رقیب گرایی
کسب دانش
انتشار دانش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایراناستادیار، گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کارشناس ارشد مدیریت، گروه مدیریت، مرکز شهمیرزاد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهمیرزاد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت، گروه مدیریت، مرکز شهمیرزاد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهمیرزاد، ایران
شاپا
2645-42622645-5242



