تأثیر مدیریت دانش بر بهبود عملکرد نوآورانه سازمان با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: هولدینگ تولید محصولات پتروشیمی قائد بصیر)
(ندگان)پدیدآور
حاجی زاده, پیمانسرداری, احمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانش، دارایی کلیدی و ارزشمند و مبنای رشد پایدار و حفظ مزیت رقابتی ماندگار سازمان است. از طرفی موفقیت فرایند نوآوری نیز شدیداً به دانش وابسته است. در این پژوهش به بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی یادگیری سازمانی در یک هولدینگ تولید محصولات پتروشیمی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد، میانی، صف و تعدادی از کارشناسان هولدینگ پتروشیمی است که تعداد آنها 263 نفر است و در نمونه 156 نفره با پرسشنامة 63 سؤالی مورد نظرسنجی واقع شدند. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای است. برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شده است. همچنین برای آزمون فرضیات از روش الگویابی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS2 بهرهگیری شده است. نتایج نشان میدهد که مدیریت دانش با مدنظر قرار دادن یادگیری سازمانی به عنوان متغیر میانجی بر عملکرد نوآورانه در هولدینگ مورد مطالعه، تأثیری مثبت و مستقیم داشته است. همچنین، فرضیات فرعی پژوهش تأیید میکند که زیرفرایندهای مدیریت دانش اعم از خلق، ذخیرهسازی، تسهیم و به کارگیری دانش بر بهبود عملکرد نوآورانه سازمان تأثیر مثبت دارد.
کلید واژگان
مدیریت دانشبهبود عملکرد نوآورانه
یادگیری سازمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hossein University
سازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
شاپا
2645-42622645-5242



