مروری بر نظریههای کاربردی در مطالعات مربوط به رفتار اشتراک دانش
(ندگان)پدیدآور
حمیدی, فاطمهنوشین فرد, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ه
این مقاله با هدف درک عمیق از رفتار اشتراک دانش بهعنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش و عامل بقای سازمانها در عصر حاضر انجام شده است و سعی دارد با تحلیل نظریههای کاربردی در این حوزه به این موضوع بپردازد و نیز نشان دهد چگونه این نظریهها توانستهاند پژوهشهای متمایز در زمینه اشتراک دانش را تسهیل نمایند. مقاله حاضر مروری نقلی است و با استفاده از روش کتابخانهای به مطالعه انواع مقالاتی میپردازد که در داخل و خارج از کشور با اتکا به نظریههای مختلف به بررسی عوامل انگیزشی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش پرداختهاند. پس از استخراج نظریهها از مقالات مرتبط، تعیین شد که این نظریهها مربوط به کدامیک از رشتههای علمی هستند و قابلیت کاربرد آنها در این حوزه مشخص گردید. عوامل انگیزشی مختلف که افراد را برای انجام رفتار اشتراک دانش تحت تأثیر قرار میدهند با تحلیل نظریههایی از رشتههای روانشناسی اجتماعی، اقتصاد، علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت که در مطالعات مربوط به این حوزه به کار رفتهاند، موردبررسی قرار گرفتند و مشخص شد نظریه عمل منطقی، نظریه رفتار برنامهریزیشده، نظریه تبادل اجتماعی، نظریه تعادل، نظریه خودمختاری، نظریه سیگنالینگ پرهزینه و نظریه تمرکز نظارتی از رشته روانشناسی اجتماعی، نظریه وابستگی به منابع از رشته اقتصاد، نظریه وضعیت ناهمگون دانش از رشته علم اطلاعات و دانششناسی و نظریه جوسازمانی از رشته مدیریت، در حوزه رفتار اشتراک دانش قابلیت کاربرد دارند. بهمنظور تفسیر رفتار اشتراک دانش نیاز به تحلیل نظریههای کاربردی و اقتباسشده از سایر رشتهها در این حوزه بود که بتوان بینشی عمیق از قابلیتهای روانی، اقتصادی، سازمانی و همچنین فردی که در نیت افراد در به اشتراکگذاری دانش تأثیرگذارند ایجاد نمود. اشتراک دانش میتواند بخش اعظم درک خود را از نظریههای روانشناسی اجتماعی به دست آورد. مفاهیمی مانند نگرش و قصد رفتاری ناشی از این نظریهها در رفتار اشتراک دانش تأثیر میگذارد. با شناخت روابط بازگشتی بین عوامل انگیزشی مختلف سازمانی و فردی، به رفتارها و پیامدهای اشتراک دانش میتوان پی برد اینکه چگونه سازمانها میتوانند فرایندهای اشتراک دانش را با بهبود عملکرد سازگار نمایند. مدیران ارشد باید در تأمین تسهیلات، ایجاد اعتماد، تشویق و آموزش کارکنان در خصوص اشتراک دانش و منافع آن توجه جدی نموده و از آن حمایت نمایند.
کلید واژگان
اشتراک دانشتسهیم دانش
دانش
رفتار اشتراک دانش
نظریهها
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایراندانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
شاپا
2476-387X2476-423X




