ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی (مطالعهی موردی: کتابخانههای دانشگاههای شهرستان اهواز)
(ندگان)پدیدآور
قنادی نژاد, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائهی الگوی مفهومی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی به ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانهها بپردازد.اینپژوهش که بهصورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعهی موردمطالعه شامل کلیهی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی شهرستان اهواز (91 نفر) بودند. درنهایت 68 پرسشنامه گردآوری و تحلیل شد (نرخ بازگشت 72/74 درصد). بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای میانگین و انحراف معیار، آزمون رتبهای فریدمن و تی تک نمونهای استفاده شد. الگوی مفهومی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی در 7 دسته (فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی؛ نوآورانه- کارآفرینانه و تخصصی) شناسایی شد. شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاههای شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانهها متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. با توجه به تحولات صورت گرفته ناشی از رشد فناوریهای مختلف و حرکت بیشتر این کتابخانهها به سمت دیجیتالی و الکترونیکی شدن، کتابخانههای دانشگاهی نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر دانش مدیریتی و تخصصی، از آخرین پیشرفتهای فناوری آگاهی یابند و مهارتهای سواد اطلاعاتی و سایر مهارتهای نوآورانه و فناورانه را فراگیرند. عمدهترین مطالعات صورت گرفته برای مطالعهی مدیران کتابخانههای دانشگاهی، به بررسی وضعیت عملکرد مدیریت این کتابخانهها از ابعاد محدودی پرداخته شده است. این در حالی است که در پژوهش حاضر به ارزیابی شایستگیهای مدیران کتابخانههای دانشگاهی اهواز از ابعاد مختلف پرداخته شده است. نتایج حاصل از این ارزیابیها میتواند زمینه را برای برنامهریزی در جهت رفع نقاط ضعف مدیران فراهم کند.
کلید واژگان
ارزیابیاهواز
شایستگی مدیران
کتابخانه دانشگاهی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهوازشاپا
2476-387X2476-423X




