ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مدل سازمان بهرهوری آسیایی (مطالعه موردی: شهرداری تهران)
(ندگان)پدیدآور
سرمدی, محمدرضاعفتی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران جهت استقرار مدیریت دانش و نیز بررسی وضعیت فرایندهای چرخه دانشی بر اساس مدل بهرهوری آسیایی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع آن کاربردی بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سازمان بهرهوری آسیایی و نیز سؤالات تکمیلی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ 23 و میزان ضریب آلفای 95/0 محاسبه گردید. جامعه آماری پژوهش 250 نفر از مدیران و کارمندان متخصص فعال در حوزه منابع انسانی سازمان بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر انتخاب شد. نتایج حاکی از آن بود، شهرداری تهران با کسب 51/99 امتیاز در سطح دوم از پنج سطح بلوغ مدیریت دانش قرار دارد. این بدان معنا است که سازمان پس از آگاهی از مزایای مدیریت دانش بر بهبود فرآیندهای کسبوکار و بهرهوری، نسبت به آن اطلاعاتی را جمعآوری و نسبت به اهمیت آن احساس نیاز نموده است. همچنین نتایج رتبهبندی گروههای معیار نشان داد که بالاترین و پایینترین امتیاز به ترتیب مربوط به معیارهای «فناوری اطلاعات» و «فرایند دانشی» است. تمرکز بر زیر فرایندهای چرخه دانشی، نظیر بهکارگیری، نگهداری، تسهیم و خلق دانش حاکی از آن بود که سازمان بایستی برای بهبود وضعیت موجود، نسبت به پیادهسازی راهکارهایی همچون ایجاد یک ساختار مشخص برای راهبری مدیریت دانش (حمایت و پشتیبانی از فرآیندهای مدیریت دانش، توسعه فرهنگ به تسهیم و بهکارگیری دانش) از طریق تشکیل انجمنهای خبرگی، توسعه مدیریت دانش پروژه، جاریسازی ابزارهایی نظیر مستندسازی تجارب خبرگان، کافههای دانش و غیره اقدام نماید.
کلید واژگان
ارزیابیبلوغ مدیریت دانش
شهرداری تهران
مدل سازمان بهرهوری آسیایی
معیار
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادگروه علمی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نوردانشجوی دکتری آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
شاپا
2476-387X2476-423X




