• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی
    • دوره 2, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی
    • دوره 2, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و ارائه الگو

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی فر, سیدسعیدطهماسبی لیمونی, صفیهدائی, عذرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    580.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف  از پژوهش  حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه­ های عمومی ­استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیش­ساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ  در تمامی موارد بزرگ­تر از 75/0  است. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه اول95 نفر کتابدار، جامعه دوم95 نفر همکار و جامعه سوم 32 نفر مدیر کتابخانه است که با توجه به محدود بودن از نمونه گیری به روش سرشماری استفاده شد، جامعه چهارم هم شامل 95 نفر مراجعه­کننده است که به روش نمونه­گیری اتفاقی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم­افزار SPSS 22 و PLS و آمار توصیفی و آزمون­های کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس و دانکن استفاده شد. یافته­ها نشان دادوضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی ( 35/4 ) و وضعیت عملکرد آن­ها در هر کدام از شاخص های مهارت اخلاقی –ارزشی (44/4)، مهارت عملکردی(32/4) و مهارت فرآیندی(33/4)بالاتر از سطح متوسط بوده؛ همچنین بین نتایج ارزیابی 4 گروه به­طور کلی و درتمامی شاخص ها بجز شاخص اخلاقی-ارزشی(097/0) تفاوت معناداری وجود داشت، مقایسه نمرات عملکرد کتابدارن هم نشان ازوجود تفاوت معنادار در نمرات این شاخص­ها در بین 32 کتابخانه دارد. نتایج نشان دادارزیابی کارمندان و کارکنان سازمان­ها از عوامل اصلی رشد مجموعه یک سازمان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی کتابداران و شناخت آن­ها از خود به ارتقای کتابخانه­ها خواهد انجامید. ارزیابی کارکنان و تجزیه و تحلیل آن­ها به روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی می­تواند روشی نو و تعیین­کننده برای مجموعه مورد بررسی باشد.
    کلید واژگان
    ارزیابی کارکرد
    استان مازندران
    بازخورد 360 درجه
    روش های ارزیابی
    کتابخانه‌های عمومی
    کتابداران

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2016-03-20
    1395-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول کتابخانه عمومی محسنی هادیشهر، اداره کل استان مازندران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل،
    دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،

    شاپا
    2476-387X
    2476-423X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jks.2016.4292
    http://jks.atu.ac.ir/article_4292.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/248241

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب