مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران
(ندگان)پدیدآور
محمدی, لیلاعلیپور حافظی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانهای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدلسازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافتهها: مدلهای متعددی برای ممیزی دانشی سازمانها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهمترین مدلهای موجود میتوان به مدلهای ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحلهای به شرح زیر میتواند برای ممیزی دانش سازمانهای علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل میشود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی میشود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی میگردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریانهای دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست میآید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه میشود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی میشود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه میشود.
کلید واژگان
مدیریت دانشمدل ممیزی دانش
مدل ممیزی دانش آلبرز
ممیزی دانش پرز سولترو
مدل ممیزی دانش گانازان و دورای دومینیک
مدل ممیزی دانش وو و لی
مدل ممیزی دانش هیلتون
مدل مراکز علمی ایران
ممیزی دانش
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کارمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهراناستادیار علم اطلاعات و دانش شناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،
شاپا
2476-387X2476-423X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت
جابرانصاری, عطااله؛ خورشیدی, عباس؛ عراقیه, علیرضا؛ خسروی بابادی, علی اکبر؛ مرادی, سعید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2021-08-23)پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خودظهور و در بعد کمی، پیمایشی ...
-
مدل نظری و عملیاتی ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور
نویدی, فاطمه؛ حسن زاده, محمد؛ منصوریان, یزدان (دانشگاه خوارزمی تهران, 2018-12-01)زمینه و هدف. با توجه به نقش اساسی مدیریت دانش در سازمانهای پروژه محور و با در نظر گرفتن ممیزی دانش به عنوان مهمترین گام تأمین، نگهداری و به هنگام سازی محتوای نظامهای مدیریت دانش؛ هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مناسب ...
-
دیدگاه های مختلف برتحلیل ممیزی
باغیشنی, حسین؛ پرتوی نیا, وحید (2005-09-01)در این مقاله مهمترین روشهای دسته بندی و تخصیص اطلاعات با استفاده از متغیرهای توضیحی که تحت عنوان تحلیل ممیزی مورد بررسی قرار می گیرند جمع آوری شده و سعی شده است تاکید بیشتر بر مفهوم روشها به جای نحوه محاسبه آنها و اثبات ...




