• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, لیلاعلیپور حافظی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    683.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته می‌شود و می­تواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدل‌های ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گام‌های نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانه­ای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدل­سازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافته‌ها: مدل‌های متعددی برای ممیزی دانشی سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهم‌ترین مدل‌های موجود می‌توان به مدل‌های ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحله­ای به شرح زیر می‌تواند برای ممیزی دانش سازمان‌های علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل می‌شود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی می‌شود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی می‌گردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریان‌های دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست می‌آید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه می‌شود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی می‌شود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه می‌شود.
    کلید واژگان
    مدیریت دانش
    مدل ممیزی دانش
    مدل ممیزی دانش آلبرز
    ممیزی دانش پرز سولترو
    مدل ممیزی دانش گانازان و دورای دومینیک
    مدل ممیزی دانش وو و لی
    مدل ممیزی دانش هیلتون
    مدل مراکز علمی ایران
    ممیزی دانش

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-01-21
    1394-11-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کارمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهران
    استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،

    شاپا
    2476-387X
    2476-423X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jks.2016.2701
    http://jks.atu.ac.ir/article_2701.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/248233

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارائه الگوی ممیزی مدیریت دانش در وزارت نفت 

      جابرانصاری, عطااله؛ خورشیدی, عباس؛ عراقیه, علیرضا؛ خسروی بابادی, علی اکبر؛ مرادی, سعید (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2021-08-23)
      پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ‌ممیزی‌ مدیریت‌ دانش در وزارت ‌نفت ‌ایران انجام که از لحاظ اهداف کاربردی و از نظر داده‌ها، آمیخته ‌اکتشافی (کیفی-کمی) و از نظر نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد خود‌ظهور و در بعد کمی، پیمایشی‌ ...

    • مدل نظری و عملیاتی ممیزی دانش در سازمان های پروژه محور 

      نویدی, فاطمه؛ حسن زاده, محمد؛ منصوریان, یزدان (دانشگاه خوارزمی تهران, 2018-12-01)
      زمینه و هدف. با توجه به نقش اساسی مدیریت دانش در سازمان­های پروژه­ محور و با در نظر گرفتن ممیزی دانش به عنوان مهم­ترین گام تأمین، نگهداری و به ­هنگام­ سازی محتوای نظام­های مدیریت دانش؛ هدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل مناسب ...

    • دیدگاه های مختلف برتحلیل ممیزی 

      باغیشنی, حسین؛ پرتوی نیا, وحید (2005-09-01)
      در این مقاله مهمترین روشهای دسته بندی و تخصیص اطلاعات با استفاده از متغیرهای توضیحی که تحت عنوان تحلیل ممیزی مورد بررسی قرار می گیرند جمع آوری شده و سعی شده است تاکید بیشتر بر مفهوم روشها به جای نحوه محاسبه آنها و اثبات ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب