• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی پردازش شناختی و انسجام مرکزی در دانش‌آموزان دختر نارساخوان و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    عطادخت, اکبرهدایت, سعیدهسپهری نسب, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    180.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مقایسة پردازش شناختی و انسجام مرکزی در دانش‌آموزان دختر نارساخوان و عادی انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود و جامعه آماری آن، کلیة دانش‌آموزان دختر دارای نارساخوانی 7 تا 12 ساله مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه بود که از بین آن­ها 57 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و همچنین تعداد 60 نفر از دانش‌آموزان عادی به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای از مدارس ابتدایی دخترانه شهر کرمانشاه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه نشانگان نارساخوانی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، تکلیف طراحی قطعات و پرسشنامه پردازش اطلاعات عمیق استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از واریانس چندمتغیری و تک‌متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان عادی نسبت به دانش‌آموزان نارساخوان نمرات بالاتری را در همه مؤلفه‌های پردازش شناختی به دست آوردند. همچنین میانگین نمره‌های تکالیف و زمان صرف‌شده در تکالیف انسجام مرکزی در دانش‌آموزان نارساخوان پایین‌تر بود؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت، نقص در پردازش شناختی و ضعف در انسجام مرکزی، می‌تواند در تشخیص و درمان نارساخوانی مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    پردازش شناختی
    انسجام مرکزی
    نارساخوان
    اختلال یادگیری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-04-20
    1399-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2020.923
    http://jld.uma.ac.ir/article_923.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247851

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب