• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فراتحلیل پژوهش‌های مبتنی بر مدل پاسخ به مداخله بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مخاطره اختلال ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, محمدصبورعلیزاده, حمیدغباری بناب, باقردستجردی کاظمی, مهدیبختیاری, آرینا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    483.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل میزان اثرگذاری مداخلات موسوم به پاسخ به مداخله بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مخاطره اختلال ریاضی انجام شد. جهت دست‌یابی به هدف پژوهش با استفاده از دو روش جستجوی دستی و نظام‌دار،  116 پژوهش از غربالگری اولیه رد شدند و از میان آنها  35 پژوهش که ملاک‌های ورودی را برآورده کردند، انتخاب و با استفاده از نرم افزار CMA 2 فرایند تحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست کیفیت پژوهش و چک لیست فراتحلیل بود. اندازه اثر ترکیبی پژوهش‌ها 53/0 به دست آمد (0.01P≤). علاوه براین نقش متغیرهای تعدیل‌گر رویکرد آموزش (0.05P≤)، گروه‌بندی (0.05P≤)، سطح مشکل دانش‌آموز (0.01P≤) و پایه تحصیلی (0.05P≤) معنادار بود. نتایج نشان داد که پژوهش‌های در چارچوب پاسخ به مداخله در کاهش مشکلات دانش‌آموزان در مخاطره اختلال ریاضی موثر است. همچنین متغیرهای مرتبط با ویژگی‌های مداخله (رویکرد مداخله و نوع گروه‌بندی) و ویژگی‌های آزمودنی‌ها (سطح مشکل و پایه تحصیلی) در بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان در مخاطره اختلال ریاضی نقش دارند.
    کلید واژگان
    فراتحلیل
    پاسخ به مداخله
    اختلال ریاضی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-04-20
    1399-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
    استاد روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
    استاد روان شناسی، دانشگاه تهران
    استادیار روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2020.919
    http://jld.uma.ac.ir/article_919.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247847

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب