فراتحلیل پژوهشهای مبتنی بر مدل پاسخ به مداخله بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مخاطره اختلال ریاضی
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, محمدصبورعلیزاده, حمیدغباری بناب, باقردستجردی کاظمی, مهدیبختیاری, آرینانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل میزان اثرگذاری مداخلات موسوم به پاسخ به مداخله بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مخاطره اختلال ریاضی انجام شد. جهت دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از دو روش جستجوی دستی و نظامدار، 116 پژوهش از غربالگری اولیه رد شدند و از میان آنها 35 پژوهش که ملاکهای ورودی را برآورده کردند، انتخاب و با استفاده از نرم افزار CMA 2 فرایند تحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست کیفیت پژوهش و چک لیست فراتحلیل بود. اندازه اثر ترکیبی پژوهشها 53/0 به دست آمد (0.01P≤). علاوه براین نقش متغیرهای تعدیلگر رویکرد آموزش (0.05P≤)، گروهبندی (0.05P≤)، سطح مشکل دانشآموز (0.01P≤) و پایه تحصیلی (0.05P≤) معنادار بود. نتایج نشان داد که پژوهشهای در چارچوب پاسخ به مداخله در کاهش مشکلات دانشآموزان در مخاطره اختلال ریاضی موثر است. همچنین متغیرهای مرتبط با ویژگیهای مداخله (رویکرد مداخله و نوع گروهبندی) و ویژگیهای آزمودنیها (سطح مشکل و پایه تحصیلی) در بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان در مخاطره اختلال ریاضی نقش دارند.
کلید واژگان
فراتحلیلپاسخ به مداخله
اختلال ریاضی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطباییاستاد روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
استاد روان شناسی، دانشگاه تهران
استادیار روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور




