تأثیر رویکرد راهحل محور بر انگیزش تحصیلی در بین کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه
(ندگان)پدیدآور
نعمتی, شهروزبدری گرگری, رحیمافشین, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیر رویکرد راهحل محور بر انگیزش تحصیلی در بین کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعهی آماری شامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه موسسه توانبخشی ولیعصر شهر تهران بودند که با علائم مشکلات ویژه یادگیری در این مرکز مشغول گذراندن خدمات آموزشی و درمانی بودند. حجم کلی تحقیق تعداد 150 نفر از کودکان دارای ناتوانی یادگیریویژه بودند که از بین آنها در این تحقیق 30 نفر از دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهتصادف در 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر انگیزش تحصیلی رشد معناداری داشتهاند و نتایج آماری حاصل از تحلیل کوواریانس در سطح (05/0α=) معنادار شده است؛ بنابراین رویکرد راهحل محور توانست انگیزشتحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص را بهبود بخشد.
کلید واژگان
رویکرد راهحل محورانگیزش تحصیلی
اختلال یادگیری ویژه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تبریزاستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز




