نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنریمانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorرشیدی, جمالfa_IR
dc.contributor.authorزردی, بهمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:46:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:46:46Z
dc.date.available1399-07-09T03:46:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:46:46Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-30en_US
dc.date.submitted1398-04-09fa_IR
dc.identifier.citationنریمانی, محمد, رشیدی, جمال, زردی, بهمن. (1398). نقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری, 8(3), 112-133. doi: 10.22098/jld.2019.791fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2019.791
dc.identifier.urihttp://jld.uma.ac.ir/article_791.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247823
dc.description.abstractهدف این مطالعه، بررسی نقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش 110 نفر از دانش‌آموزان پسر دارای اختلال ناتوانی یادگیری خاص دوره چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان بوکان در سال تحصیلی 94-1395 بودند که از میان دانش‌آموزان شهرستان بوکان به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو (CLDQ)، مصاحبه بالینی ساختاریافته بر اساس علائم مندرج در DSM-5، خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی، والدگری و سرزندگی تحصیلی استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که خودپنداره کودکان (75/0=r)، حمایت اجتماعی خانواده (42/0=r) و سبک والدگری (59/0=r) با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص رابطه معنادار دارند (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه متغیری نیز نشان داد که خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری برای پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص معنادار هستند (001/0>P). این نتایج بیان می‌کنند که با افزایش خودپنداره کودکان و حمایت اجتماعی خانواده و همچنین با سبک والدگری مثبتی که تنبیه بدنی و نظارت ضعیف در آن کاهش یابد، باعث افزایش سرزندگی تحصیلی این دانش‌آموزان خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent233
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofناتوانی های یادگیریfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Learning Disabilitiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22098/jld.2019.791
dc.subjectاختلال یادگیری خاصfa_IR
dc.subjectخودپنداره کودکانfa_IR
dc.subjectحمایت اجتماعیfa_IR
dc.subjectسبک والدگریfa_IR
dc.subjectسرزندگی تحصیلیfa_IR
dc.titleنقش خودپنداره کودکان، حمایت اجتماعی خانواده و سبک والدگری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاصfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue3
dc.citation.spage112
dc.citation.epage133


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد