مقایسه غنای محیطی مدرسه بین کودکان بهنجار و مبتلا به اختلالهای یادگیری 9 تا 12 ساله
(ندگان)پدیدآور
سادات, میرسبحانیدالهی, الههحاتمی, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلالهای یادگیری بار سنگینی را بر کودک، خانواده و جامعه تحمیل میکند. مقایسه و شناخت مولفههای خواندنی موثر در محیط مدرسهی کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری، میتواند به ارتقاء و غنای محیط کودکان کمک نماید. این پژوهش با هدف مقایسه ی این عوامل در کودکان دختر و پسر 9 تا 12 ساله عادی و نارساخوان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش علی-مقایسهای و با مشارکت 50 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری و 102 دانشآموز عادی است. مهارتهای خواندن کودکان با استفاده از تست نما و خرده تستهای آن و متغیر غنای محیطی خواندن در مدرسه با استفاده از پرسشنامه غنای محیطی خواندن در خانه مورد سنجش قرار گرفت. طبقه اجتماعی اقتصادی نیز متغیر کنترل بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد: تفاوت در مولفهی غنای محیطی مدرسه در دو گروه عادی و نارساخوان با 95 درصد اطمینان معنادار ست. بر اساس یافتههای پژوهش، غنای محیطی مدرسه در جلوگیری از بروز و پیشرفت اختلال یادگیری نقش مهمی دارد و لازم است در زمینه پرورش کودکان به این موضوع توجه شود.
کلید واژگان
غنای محیطمدرسه
مهارت های خواندن
نارساخوان
تست نما
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهران




