• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه غنای محیطی مدرسه بین کودکان بهنجار و مبتلا به اختلال‌های یادگیری 9 تا 12 ساله

    (ندگان)پدیدآور
    سادات, میرسبحانیدالهی, الههحاتمی, جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    223.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اختلال‌های یادگیری بار سنگینی را بر کودک، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. مقایسه­ و شناخت مولفه‌های خواندنی موثر در محیط مدرسه‌ی کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری، می‌تواند  به ارتقاء و غنای محیط کودکان کمک نماید. این پژوهش با هدف مقایسه ی این عوامل در کودکان دختر و پسر 9 تا 12 ساله عادی و نارساخوان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش علی-مقایسه‌ای و با مشارکت 50 دانش‌آموز مبتلا به اختلال یادگیری و 102 دانش‌آموز عادی است. مهارت‌های خواندن کودکان با استفاده از تست نما و خرده تست‌های آن و متغیر غنای محیطی خواندن در مدرسه با استفاده از پرسشنامه غنای محیطی خواندن در خانه مورد سنجش قرار گرفت. طبقه اجتماعی اقتصادی نیز متغیر کنترل بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد: تفاوت در مولفه‌ی غنای محیطی مدرسه در دو گروه عادی و نارساخوان با 95 درصد اطمینان معنادار ست. بر اساس یافته­های پژوهش، غنای محیطی مدرسه در جلوگیری از بروز و پیشرفت اختلال یادگیری نقش مهمی دارد و لازم است در زمینه پرورش کودکان به این موضوع توجه شود.
    کلید واژگان
    غنای محیط
    مدرسه
    مهارت های خواندن
    نارساخوان
    تست نما

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت، دانشگاه تهران
    استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2019.789
    http://jld.uma.ac.ir/article_789.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247821

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب