• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی بر کنش‌های اجرایی و توانایی‌های شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    صادقی, عباسزینعلی, شینافروغی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    224.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش­ مهارت‌های شناختی برکنش­های اجرایی و توانایی‌های شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری است. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری پایه سوم ابتدایی در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال96-1397 هستند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار پژوهش حاضر استفاده از مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسلر کودکان چهار و آزمون کارت ویسکانسین دانش‌آموزان بوده است. برنامه آموزش مهارت‌های شناختی در 14 جلسه 45 دقیقه‌ای به گروه آزمایش ارائه شد، درحالی­که گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مهارت های شناختی بر کنش­های اجرایی و توانایی‌های شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری اثربخش بوده است (01/0>p). براساس نتایج این پژوهش با توجه به نقش و اهمیت توانایی‌های شناختی و آموزش راهبردهای فراشناختی در پیشرفت عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، لازم است که این آموزش­ها در سنین و دوره‌های تحصیلی مختلف با توجه به سطح هوشی و ذهنی فراگیران آموزش داده شوند.
    کلید واژگان
    آموزش مهارت‌های شناختی
    کنش‌های اجرایی
    توانایی‌های شناختی
    اختلال یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار روان شناسی، دانشگاه گیلان
    دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
    دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2019.756
    http://jld.uma.ac.ir/article_756.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247812

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب