تأثیر آموزش مهارتهای شناختی بر کنشهای اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
(ندگان)پدیدآور
صادقی, عباسزینعلی, شینافروغی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش مهارتهای شناختی برکنشهای اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری پایه سوم ابتدایی در مدارس ابتدایی شهر رشت در سال96-1397 هستند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار پژوهش حاضر استفاده از مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسلر کودکان چهار و آزمون کارت ویسکانسین دانشآموزان بوده است. برنامه آموزش مهارتهای شناختی در 14 جلسه 45 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد، درحالیکه گروه کنترل آموزش خاصی ندیدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارت های شناختی بر کنشهای اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری اثربخش بوده است (01/0>p). براساس نتایج این پژوهش با توجه به نقش و اهمیت تواناییهای شناختی و آموزش راهبردهای فراشناختی در پیشرفت عملکرد دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری، لازم است که این آموزشها در سنین و دورههای تحصیلی مختلف با توجه به سطح هوشی و ذهنی فراگیران آموزش داده شوند.
کلید واژگان
آموزش مهارتهای شناختیکنشهای اجرایی
تواناییهای شناختی
اختلال یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار روان شناسی، دانشگاه گیلاندانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت




