اثر بخشی آموزش توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, علیپیرانی, ذبیححیدری, حسنداوودی, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه کاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری امید شهر اراک در سال 1396 بود (124=n). 30 دانش آموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون اثر استروپ و پاسات بودند. گروه آزمایش در 12 جلسه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفتند. نتایج با استفاده ازآزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج مانکوا نشان داد که توانبخشی شناختی بر حافظهیکاری و توجه انتخابی دانشآموزان نارساخوان مؤثر بود(05/0>p).لذاتوجه به مسائل توانبخشی شناختی کودکان مذکور میتواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد.
کلید واژگان
توانبخشی شناختیحافظهیکاری
توجه انتخابی
دانشآموزان
نارساخوانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایراناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران




