• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل و رتبه‌بندی مهم‌ترین مؤلفه‌های ناتوانی یادگیری در بین دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمی, جمالبارخدا, جمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    412.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ناتوانی یادگیری و همچنین رتبه‌بندی این عوامل در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی شهرستان مریوان است. برای این منظور محقق از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل کلیه­­ی دانش­آموزان مقطع ابتدایی در دو پایه­ی دوم و چهارم تحصیلی از مدارس عادی به تعداد 250 نفر بوده که محققان به کمک جدول کرجسی و مورگان نمونه­ای به تعداد 145 نفر را به‌عنوان مشارکت‌کننده در پژوهش انتخاب نموده­اند. جهت گردآوری داده­های مورد توجه از آزمون استاندارد مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران استفاده‌شده که روایی آن به کمک نظر متخصصان مربوطه و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 88/. به‌دست‌آمده است. در ادامه محققان جهت تأیید(ابزار پژوهشی) و تجزیه‌وتحلیل داده­ها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و آزمون کلموگرف اسمیرنف و آزمون­های نا پارامتریک خی دو و آزمون رتبه‌بندی فریدمن بهره گرفته­اند. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت دانش­آموزان از لحاظ عدم وجود ناتوانی یادگیری در حد مطلوبی است، همچنین تفاوت معناداری بین پایه­ی تحصیلی و جنسیت دانش­آموزان ازلحاظ ناتوانی­های یادگیری به‌جز در مؤلفه‌ی مربوط به مشکلات ریاضی برای دختران مشارکت­کننده که تا حدی تفاوت بین دو جنس معنادار بوده است، وجود ندارد. نهایتاً ازلحاظ رتبه­بندی مؤلفه‌های ناتوانی یادگیری مؤلفه‌ی مشکلات مربوط به ریاضی در ردیف اول و مؤلفه‌ی مربوط به مشکلات خواندن فراگیران با میانگین کم­تر در ردیف پنجم است. این نتایج گویای این مسأله است که مشکلات مربوط به ریاضی و خواندن به عنوان اولویت های اصلی نیازمند توجه و دقت معلمان و مسئولان مربوطه است
    کلید واژگان
    مشکلات خواندن
    مشکلات درک فضایی
    مشکلات ریاضی
    شناخت اجتماعی
    اضطراب و دلهره

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه کردستان
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.708
    http://jld.uma.ac.ir/article_708.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247805

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب