تحلیل و رتبهبندی مهمترین مؤلفههای ناتوانی یادگیری در بین دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, جمالبارخدا, جمالنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ناتوانی یادگیری و همچنین رتبهبندی این عوامل در بین دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی شهرستان مریوان است. برای این منظور محقق از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مقطع ابتدایی در دو پایهی دوم و چهارم تحصیلی از مدارس عادی به تعداد 250 نفر بوده که محققان به کمک جدول کرجسی و مورگان نمونهای به تعداد 145 نفر را بهعنوان مشارکتکننده در پژوهش انتخاب نمودهاند. جهت گردآوری دادههای مورد توجه از آزمون استاندارد مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران استفادهشده که روایی آن به کمک نظر متخصصان مربوطه و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 88/. بهدستآمده است. در ادامه محققان جهت تأیید(ابزار پژوهشی) و تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرمافزار لیزرل و آزمون کلموگرف اسمیرنف و آزمونهای نا پارامتریک خی دو و آزمون رتبهبندی فریدمن بهره گرفتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت دانشآموزان از لحاظ عدم وجود ناتوانی یادگیری در حد مطلوبی است، همچنین تفاوت معناداری بین پایهی تحصیلی و جنسیت دانشآموزان ازلحاظ ناتوانیهای یادگیری بهجز در مؤلفهی مربوط به مشکلات ریاضی برای دختران مشارکتکننده که تا حدی تفاوت بین دو جنس معنادار بوده است، وجود ندارد. نهایتاً ازلحاظ رتبهبندی مؤلفههای ناتوانی یادگیری مؤلفهی مشکلات مربوط به ریاضی در ردیف اول و مؤلفهی مربوط به مشکلات خواندن فراگیران با میانگین کمتر در ردیف پنجم است. این نتایج گویای این مسأله است که مشکلات مربوط به ریاضی و خواندن به عنوان اولویت های اصلی نیازمند توجه و دقت معلمان و مسئولان مربوطه است
کلید واژگان
مشکلات خواندنمشکلات درک فضایی
مشکلات ریاضی
شناخت اجتماعی
اضطراب و دلهره
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان




