مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامهریزی شناختی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی با دانشآموزان عادی
(ندگان)پدیدآور
رضایی شریف, علیلاله, حدیثهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامهریزی شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری، دانشآموزان پسر 11 ساله دارای اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بوده که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانشآموزان 25 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز شامل 25 دانشآموز بهنجار بود که با توجه به سن، هوش، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مقطع تحصیلی و عدم سابقه اختلالهای روانشناختی از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با این گروه همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای شناختی و فراشناختی ولترز، مازهای پرتئوس (برنامهریزی شناختی) و آزمون هوشی ریون جمعآوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دارای اختلال ریاضی در راهبردهای شناختی و فراشناختی و برنامهریزی شناختی با دانشآموزان عادی تفاوت معناداری دارند و در این مؤلفهها به صورت معناداری پایینتر از همتایان عادی خود بودند. بنابراین دانشآموزان دارای اختلال ریاضی، عملکرد پایینتری نسبت به دانشآموزان عادی در مؤلفههای راهبردهای یادگیری و برنامهریزی شناختی دارند.
کلید واژگان
راهبردهای فراشناختیشناختی
برنامهریزی شناختی
اختلال ریاضی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان




