• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامه‌ریزی شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی با دانش‌آموزان عادی

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی شریف, علیلاله, حدیثه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    211.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه با هدف مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامه­ریزی شناختی در دانش­آموزان با و بدون اختلال ریاضی انجام شد.  روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه‌ آماری، دانش­آموزان پسر 11 ساله دارای اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بوده که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند. از بین این دانش­آموزان 25 دانش‌آموز با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز شامل 25 دانش‌آموز بهنجار بود که با توجه به سن، هوش، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، مقطع تحصیلی و عدم سابقه اختلال­های روان­شناختی از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با این گروه همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. داده­ها  با استفاده از پرسش­نامه­های شناختی و فراشناختی ولترز، مازهای پرتئوس (برنامه­ریزی شناختی) و آزمون هوشی ریون جمع­آوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته­های این پژوهش نشان داد که دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در راهبردهای شناختی و فراشناختی و برنامه­ریزی شناختی با دانش‌آموزان عادی تفاوت معناداری دارند و در این مؤلفه­ها به صورت معناداری پایین­تر از همتایان عادی خود بودند. بنابراین دانش­آموزان دارای اختلال ریاضی، عملکرد پایین­تری نسبت به دانش­آموزان عادی در مؤلفه­های راهبردهای یادگیری و برنامه­ریزی شناختی دارند.
    کلید واژگان
    راهبردهای فراشناختی
    شناختی
    برنامه‌ریزی شناختی
    اختلال ریاضی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.706
    http://jld.uma.ac.ir/article_706.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247803

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب