• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر بخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی

    (ندگان)پدیدآور
    وفا, زهراحسینی, فریده سادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    290.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزشی فنوگرافیکس در عملکرد خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی است. پژوهش حاضر با استفاده از طرح آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دوره پیگیری با گروه کنترل معادل انجام شد. به این ترتیب از میان دانش‌آموزانی که با توجه به نظر معلمان و تصریح علائم نارساخوانی به مرکز اختلال یادگیری معرفی شدند،40 دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی دارای نارساخوانی انتخاب شد. پس از اجرای آزمون‌های تشخیصی شامل آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک، که توسط همکاران روان سنج مرکز اختلالات انجام گرفت، تعداد 30 آزمودنی (12دختر و18 پسر) نارساخوان به منظور اقدامات آزمایشی (10نفر گروه اول،10 نفر گروه دوم و10 نفر گروه کنترل) به شیوه تصادفی جایدهی شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر سه گروه، گروه آموزشی اول به مدت ۱۲ جلسه، تحت آموزش فنوگرافیکس قرار گرفت، گروه آزمایشی دوم به‌وسیله روش‌های درمانی در مرکز اختلالات یادگیری شهر بوشهر آموزش دیدند و گروه گواه هیچ گونه آموزش ویژه‌ای دریافت نکرد. در هر گروه آزمایشی، پس از اتمام آموزش، پس‌آزمون و آزمون پیگیری پس از گذشت چهار ماه به اجرا در آمد. در پایان داده‌های بدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس ناپارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت، نتایج حاکی از آن بود که مداخله روش فنوگرافیکس، سبب افزایش توانایی مهارت آگاهی واجی (جایگاه صدا در کلمه) و مهارتهای ترکیب و تجزیه که از مهارت های پایه و ضروری خواندن است، گردید. همچنین کاربرد این روش آموزشی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت 4 ماه) در این گروه از دانش‌آموزان گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، می‌توان از روش آموزش فنوگرافیکس برای کمک به کودکان نارساخوان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
    کلید واژگان
    فنوگرافیکس
    نارساخوانی
    اختلال یادگیری
    عملکرد خواندن
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارس
    گروه روانشناسی، دانشگده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس. بوشهر، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.631
    http://jld.uma.ac.ir/article_631.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247795

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب