اثربخشی روش درمان حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری
(ندگان)پدیدآور
مرادی, مسعودصدری دمیرچی, اسماعیلمحمّدی, نسیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش به شیوهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیّهی دانشآموزان ناتوان یادگیری شهر اردبیل در نیمه دوم سال 1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل ( 15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 7 جلسه برنامه درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش دریافت نمودند. . برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر برنامه درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانشآموزان ناتوان یادگیری مورد تائید قرارگرفته است و دانشآموزان ناتوانی یادگیری گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان ناتوان یادگیری گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری، تنظیم شناختی هیجان منفی و اضطراب امتحان کمتری داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که برنامه درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش در تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان اثربخش است.
کلید واژگان
: روش درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش (EMDR)اضطراب امتحان
تنظیم شناختی هیجان
ناتوانی یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی




