• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ی برنامه‌ریزی، توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن)

    (ندگان)پدیدآور
    امانی, المیرافدایی, النازتوکلی, مسعودشیری, اسماعیلشیری, ولی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    190.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نارسایی­های کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری خاص می­تواند دریچه­ای جدیدی را جهت درمان و علت شناسی در این کودکان باز کند. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپ­های شناختی بالقوه در اختلال یادگیری خاص است. بنابراین هدف این مطالعه مقایسه کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی است. در این پژوهش مقطعی 29 دانش‌آموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) و 30 دانش‌آموز عادی با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس براساس معیار روانپزشکی با تشخیص روانپزشک و روانشناس انتخاب شدند. سپس آزمون­های برج لندن، استروپ رنگ واژه و آزمون طبقه­بندی کارت­های ویسکانسین توسط کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تکمیل گردید. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار 20SPSS آنالیز و روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد تفاوت معناداری در انعطاف­پذیری شناختی (051/0=F)، برنامه­ریزی (051/0=F) و توجه انتخابی (051/0=F) از مولفه­های کارکردهای اجرایی بین کودکان داری اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) و کودکان عادی وجود دارد. نتایج این مطالعه حاکی از وجود نقص در کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) است. بنابراین پیشنهاد می­شود مداخلات درمانی نوین جهت ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) طراحی شود.
    کلید واژگان
    برنامه ریزی
    توجه انتخابی
    انعطاف پذیری شناختی
    کارکردهای اجرایی
    اختلال یادگیری خاص

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
    دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
    کارشناس کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی تهران
    مربی گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات اختلالات اسکلتی و عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2018.617
    http://jld.uma.ac.ir/article_617.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247788

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب