تأثیر آموزش موقعیتیابی و تسلط بر نماد بر چگونگی خواندن دانش-آموزان نارساخوان پسر
(ندگان)پدیدآور
عبدالقادری, ماریهخدا مهری شیجانی, فاطمهکافی, موسیفلاحی, مهنازخسرو جاوید, مهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشکل خواندن دارای ابعاد ادراکی، شناختی و زبانی است و تا دوره نوجوانی و بزرگسالی ادامه مییابد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش موقعیتیابی و تسلط بر نماد بر عملکرد دانشآموزان نارسا خوان پسر انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر رشت بود.در این مطالعه تجربی تعداد 30 دانشآموز پسر نارسا خوان به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 16جلسهی انفرادی 30 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش روش موقعیتیابی و تسلط بر نماد باعث بهبود خواندن دانشآموزان نارسا خوان میشود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت مداخلهی موقعیت یابی و تسلط بر نماد میتواند در چگونگی خواندن افراد نارسا خوان مؤثر باشد
کلید واژگان
روش موقعیتیابیتسلط بر نماد
دانشآموزان نارساخوان
عملکرد خواندن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشگاه گیلانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
دکتری روانشناسی، دانشگاه گیلان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان




