• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ نارسایی‌های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش-آموزان با و بدون نارسایی در حساب

    (ندگان)پدیدآور
    نریمانی, محمددریادل, سید جوادصبحی قراملکی, ناصرمیکائیلی, نیلوفر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    189.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه­ نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش­­آموزان با و بدون  نارسایی­در حساب انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر مقطع سوم راهنمایی با و بدون نارسایی در حساب شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. آزمودنی­های پژوهش شامل 20 دانش­آموز پسر مبتلا به نارسایی حساب  بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و از طریق آزمون ریاضی کی­مت تشخیص و انتخاب شدند و20نفر از دانش­­آموزان بهنجار نیز به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و آزمون رنگ-کلمه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از دانش­آموزان نارسایی حساب و بهنجار در زمینه نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی تفاوت معنی­داری وجود دارد. می­توان نتیجه گرفت که دانش­آموزان نارسایی حساب کندتر از همسالان خود محرک­های محیطی را جذب می­کنند و شبیه کودکان کوچکتر عمل می­کنند و همواره مشکلاتی را در زمینه نارسایی­های شناختی و پردازش هیجانی دارند. بنابراین مدیران و معلمان بایستی از راهبردهایی جهت تقویت نارسایی­های شناختی، پردازش هیجانی و افزایش توجه استفاده کنند تا کمبودهای یادگیری ریاضی را در این دانش­آموزان جبران کنند.
    کلید واژگان
    نارسایی شناختی
    پردازش هیجانی
    توجه انتخابی
    نارسایی حساب
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jld.2017.563
    http://jld.uma.ac.ir/article_563.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247775

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب