مقایسه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانش-آموزان با و بدون نارسایی در حساب
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمددریادل, سید جوادصبحی قراملکی, ناصرمیکائیلی, نیلوفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی در دانشآموزان با و بدون نارساییدر حساب انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مقطع سوم راهنمایی با و بدون نارسایی در حساب شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 تشکیل دادند. آزمودنیهای پژوهش شامل 20 دانشآموز پسر مبتلا به نارسایی حساب بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و از طریق آزمون ریاضی کیمت تشخیص و انتخاب شدند و20نفر از دانشآموزان بهنجار نیز به شیوه همتاسازی انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و آزمون رنگ-کلمه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان نارسایی حساب و بهنجار در زمینه نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و توجه انتخابی تفاوت معنیداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان نارسایی حساب کندتر از همسالان خود محرکهای محیطی را جذب میکنند و شبیه کودکان کوچکتر عمل میکنند و همواره مشکلاتی را در زمینه نارساییهای شناختی و پردازش هیجانی دارند. بنابراین مدیران و معلمان بایستی از راهبردهایی جهت تقویت نارساییهای شناختی، پردازش هیجانی و افزایش توجه استفاده کنند تا کمبودهای یادگیری ریاضی را در این دانشآموزان جبران کنند.
کلید واژگان
نارسایی شناختیپردازش هیجانی
توجه انتخابی
نارسایی حساب
دانشآموزان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




