مقایسه توانایی دیداری فضایی، برنامهریزیشناختی و حافظه کوتاه مدت در دانش آموزان با و بدون اختلال نوشتن
(ندگان)پدیدآور
لاله, خدیجهمحمد رضایی, علیکیان ارثی, فرحنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف مقایسه نیمرخهای شناختی (حافظهکاری دیداری فضایی، حافظه کوتاه مدت و برنامهریزی شناختی) درکودکان دارای اختلال نوشتن و عادی انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر سنین7 تا 11سال دارای اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بودند که در مراکز اختلال یادگیری در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند. از بین دانشآموزان30 دانشآموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه بهنجار نیز شامل30 دانشآموز بهنجار بود که با توجه به سن، هوش، وضعیت اجتماعی اقتصادی مقطع تحصیلی و عدم سابقه اختلالهای روان شناختی از بین چند مدرسه به منظور مقایسه با این گروهها همتا و با روش تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای دیداری- فضایی بنتون، مازهای پرتئوس، فراخنای حافظه کوتاه مدت روبه جلو و معکوس وکسلر جمعآوری و از طریق تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دارای اختلال نوشتن در حافظه دیداری فضایی، برنامهریزی شناختی و حافظه کوتاه مدت با دانشآموزان عادی تفاوت معناداری دارند و در این مولفهها به صورت معناداری پایئنتر از همتایان عادی خودبودند. بنابراین دانشآموزان دارای اختلال نوشتن عملکرد پائینتری نسبت به دانشآموزان عادی در مولفههای حافظهکاری دیداری فضایی، حافظه کوتاه مدت و برنامهریزی شناختی دارند.
کلید واژگان
اختلال نوشتنحافظه دیداری فضایی
برنامه ریزی شناختی
حافظه کوتاه مدت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمناناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سمنان




