مقایسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی
(ندگان)پدیدآور
صدری دمیرچی, اسماعیلانصاری, محمداسماعیلی قاضیولوئی, فریباقمی, میلادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خانواده یکی از طبیعیترین گروههایی است که نیازهای انسان را ارضا میکند. تولد کودکی با ناتوانی یادگیری در خانواده میتواند رویدادی نامطلوب و چالشزا باشد. این امر باعث ایجاد برخی ذهنیتها و باورهایی نامناسب میشود که میتواند رضایت زناشویی را تحتتأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری خاص و عادی شهرستان ساوه در سالتحصیلی 94-95 میباشد. از این جامعه 55 نفر از مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و 55 نفر از مادران دانشآموزان عادی که از نظر سن و تحصیلات با مادران گروه دارای اختلال یادگیری خاص همتا شده بودند، به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه طرحوارههای اولیهیانگ- فرم کوتاه و پرسشنامه سازگاری دونفره (زن و شوهر) اسپانسر برای سنجش رضایت زناشوئی، جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معناداری در طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشوئی وجود دارد (01/0p
کلید واژگان
طرحوارههای ناسازگار اولیهرضایت زناشوئی
اختلال یادگیری خاص
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
: استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناسارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب




