مقایسهی استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری
(ندگان)پدیدآور
شیخالاسلامی, علیمحمّدی, نسیمسیداسماعیلی قمی, نسترننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی میزان استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیریشناختی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. کلّیهی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری مدارس استثنایی شهر رشت در سال 95-1394 جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 100 مادر (50 مادرِ داری فرزند کمتوانذهنی و 50 مادرِ دارای فرزند ناتوان یادگیری) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامهی استرس والدگری آبیدین، پرسشنامهی شادکامی آکسفورد و پرسشنامهی انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میزان استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی بین دو گروه از مادران تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P
کلید واژگان
استرس والدگریشادکامی
انعطافپذیری شناختی
کمتوانذهنی
ناتوانی یادگیری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائی




