اثربخشی تقویت حافظهی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان
(ندگان)پدیدآور
معظمی گودرزی, سعیدهفرخی, نورعلیگودرزی, کورشنظری, ملیکانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف، تعیین اثربخشی تقویت حافظهی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94- 1393 اجرا شد. در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش را30 دانشآموز از 48 دانشآموز نارساخوانی که به مراکز دولتی مشکلات یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند، تشکیل میدادند. این دانشآموزان به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش (هرگروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی و نیز مقیاس هوشی تهران-استنفورد-بینه کامکاری بود. از هر دو گروه پیشآزمون و پس آزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش 12 جلسه 20 دقیقهای تمرینهای تقویت حافظهی فعال با رایانه دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تقویت حافظهی فعال با استفاده از تمرینهای رایانه ای، عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان را بهبود میبخشد (001/0P
کلید واژگان
حافظه فعالعملکردخواندن
مشکلات یادگیری
نارسا خوان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مرکز آموزشی مشکلات ویژهی یادگیری 2 تهراندانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز




