• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی تقویت حافظه‌ی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان

    (ندگان)پدیدآور
    معظمی گودرزی, سعیدهفرخی, نورعلیگودرزی, کورشنظری, ملیکا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    155.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف، تعیین اثربخشی تقویت حافظه‌ی فعال با استفاده از رایانه  بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94- 1393 اجرا شد. در این پژوهش از روش نیمه­آزمایشی و از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را30 دانش‌آموز از 48 دانش‌آموز نارساخوانی که به مراکز دولتی مشکلات یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند، تشکیل می­دادند. این دانش‌آموزان به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش (هرگروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای  پژوهش شامل آزمون نارساخوانی (نما) کرمی‌نوری و مرادی و نیز مقیاس هوشی تهران-استنفورد-بینه کامکاری بود. از هر دو گروه پیش­آزمون و پس آزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش 12 جلسه 20 دقیقه‌ای تمرین‌های تقویت حافظه‌ی فعال با رایانه دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها نیز از روش تحلیل آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تقویت حافظه‌ی فعال با استفاده از تمرین‌های رایانه ای، عملکرد خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان را بهبود می­بخشد (001/0P
    کلید واژگان
    حافظه فعال
    عملکردخواندن
    مشکلات یادگیری
    نارسا خوان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-04-20
    1395-02-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، مرکز آموزشی مشکلات ویژه‌ی یادگیری 2 تهران
    دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

    URI
    http://jld.uma.ac.ir/article_411.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247736

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب