اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
پیرخایفی, علیرضاحسنوند, باقراعظمی, یوسفحسنوندی, صبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری کلاس اول دبستان شهرستان کرج بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری شهر کرج در سال تحصیلی 92-91 بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بود و به لحاظ روش، شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون دو گروهی بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 دانشآموز دختر و پسر از پایهی اول تحصیلی دبستان انتخاب و در دو گروه آزمایش وکنترل (15 نفر در هر گروه) به عنوان نمونهی پژوهش حاضر، بهصورت مساوی گمارش شدند. ابزار پژوهش حاضر، آزمون تشخیص نارساخوانی شیرازی و نیلی پور بود. به مظور تحلیل دادهها، از روش آماری کوواریانس چند متغیری استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری مقطع اول دبستان، مؤثر بود و همچنین این تأثیر در دختران بیشتر از پسران بود. بنابراین میتوان گفت برنامهی آموزش خواندن با کیفیت بالا و هدفمند با ایجاد فرصتهای یکسان و مناسب برای یادگیرندگانی که در سطوح مختلف یادگیری قرار دارند، زمینه را برای پیشرفت آنها فراهم میسازد.
کلید واژگان
سازماندهی فضایی-زمانیآگاهی واجی
خواندن و نوشتن
اختلال یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمساردانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا




