اثربخشی برنامهی مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن
(ندگان)پدیدآور
کلانی, سارااصغری نکاح, سید محسنغنایی چمن آباد, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه نرمافزاری بازیهای زبان شناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن انجام گرفته است. طرح پژوهش حاضر آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواهاست. جامعهی آماری در این مطالعه عبارت است از کلیهی دانشآموزان دارای اختلال خواندن پسر پایهی دوم دبستان که در سال تحصیلی 92-1391 به مراکز اختلالات یادگیری شهر مشهد مراجعه کرده اند. به روش نمونهگیری در دسترس برای دو گروه آزمایش و گواه، نمونهای شامل 20 دانشآموز از دو مرکز اختلال یادگیری ناحیه 6 و 3 آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد انتخاب شدند. در برنامه مداخله گروه آزمایش، برای هر دانشآموز جلسات آموزشی با کمک برنامه نرمافزار بازیهای زبان شناختی برگزار شد و در گروه گواه نیز هر دانشآموز از آموزشهای مرسوم در مراکز اختلال یادگیری بهره میجست. جهت سنجش دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان از آزمون تشخیصی خواندن شیرازی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون آماری تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه در دقت خواندن (05/0>P)، درک مطلب (01/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش به کمک نرمافزار آموزشی بازیهای زبان شناختی نسبت به روشهای مرسوم بر عملکرد دقت خواندن و درک مطلب تاثیرگذارتر بوده است.
کلید واژگان
اختلال خواندنبازیهای نرم افزاری زبان شناختی
درک مطلب
دقت خواندن
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




