• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی سبک‌های اسنادی و تاب آوری در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    رستم اوغلی, زهراطالبی جویباری, مسعودپرزور, پرویز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    336.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی سبک‌های اسنادی و تاب آوری در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی می‌باشد. روش پژوهش از نوع عل‍ّی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی دارای ناتوانی یادگیری، نابینا و عادی شهرستان ساری بود. نمونه مورد پژوهش شامل 90 دانش‌آموز (30 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری،30 دانش‌آموز نابینا و 30  دانش‌آموز عادی) بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) و مقیاس تاب‌آوری کونرو و دیویدسون((CD-RTS9 را تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و نابینا، در اسناد درونی- بیرونی،اسنادکلی- اختصاصی و تاب‎آوری با دانش‎آموزان عادی  تفاوت معناداری دارند (001/0P)،بدین ترتیب که این دانش‌آموزان سبک اسناد بدبینانه ی بیشتر و تاب‌آوری روان‌شناختی پایین تری نسبت به دانش‌آموزان عادی دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک‌های اسنادی می‎تواند تغییرات مربوط به تاب‎آوری را پیش‎بینی کند. درمجموع یافته‎های پژوهش نشان داد که دانش‎آموزان با ناتوانی یادگیری و نابینا از نظر مسائل شخصیتی و قدرت سازگاری شرایط نگران کننده‎تری نسبت به دانش‎آموزان عادی دارا بوده و نیازمند توجه و خدمات روان‌شناختی بیشتری می‎باشند.
    کلید واژگان
    سبک‌های اسنادی
    تاب‌آوری
    اختلال یادگیری خاص
    نابینا

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    .کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، اداره کل کمیتهی امداد امام خمینی (ره) استان اردبیل
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
    کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

    URI
    http://jld.uma.ac.ir/article_277.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247704

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب