اثربخشی روشهای نوروسایکولوژیکی در افزایش درک مطلب دانشآموزان نارساخوان تحولی
(ندگان)پدیدآور
باباپور خیرالدین, جلیلپورشریفی, حمیدحامدی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی روشهای نوروسایکـولوژیکی HSS (تحریک مستقیم نیمکرهای) و HAS (تحریک غیرمستقیم نیمکرهای) در افزایش درک خوانـدن دانشآموزان نارساخـوان پایهی سوم، چهارم و پنجم ابتدایی شهر کرج بود. تعـداد 12 نفر از دانشآموزانی که از طریق مصاحبه بالینـی، آزمون هوش و آزمون روخوانی متون و درک مطلب تشخیص اختلال خواندن را دریافت کرده بودند، تکالیف نوروسایکولوژی را در 30 جلسه به صورت انفرادی دریافت کردند. آزمون روخوانـی متون و درک مطلب در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شـد. آزمون پیگیری پس از گذشت یک ماه به اجرا در آمد. دادههای آماری با استفاده از تحلیل چشمی نمودار و درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایــج نشان داد که دانشآموزان در پس آزمون نسبت بـه پیش آزمون در آزمون روخوانی متون و درک مطلب بهتر عمل کردهاند. کاربرد این شیوههای درمانی موجب پایداری اثرات درمان پس از گذشت یک ماه در این کودکان شد. نتایج حـاضر اهمیت کار با تکالیف نوروسایکولوژی را مورد تأکید قرار داده، نشان میدهد که استفـاده از روشهـای HSS+HAS میتواند درک مطلب را در افراد مبتلا به اختلال خواندن افزایش دهد.
کلید واژگان
روشهای نوروسایکولوژیکیدرک مطلب
نارساخوانی تحولی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تبریزدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز




