اثربخشی مداخلات حسیـحرکتی بر افزایش دامنهی توجه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
افروز, غلامعلیقاسمزاده, سوگندتازیکی, طیبهمهاجری, محمددالوند, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی مداخلات حسیـحرکتی جهت افزایش دامنهی توجه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری پرداخته است. بهاینمنظور 30 دانشآموز با ناتوانیهای یادگیری پایهی سوم تا پنجم شهر تهران، بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامهی مداخلهای شامل فعالیتهای حرکتی درشت، فعالیتهای حرکتی ظریف و خرده مهارتهای آنها و فعالیتهای ادراک حسی و تمیز حسی، طی 10 هفته (هفتهای یک جلسه) بهصورت گروهی به دانشآموزان آموزش داده شد. دانشآموزان هر دو گروه با آزمون مربعهای دنبالهدار تولزـپیرون و آزمون دقتسنج بوردن قبل و بعد از دریافت برنامه، و مجدداً با پیگیری سه، شش و نه ماه بعد از اجرای برنامه مداخلهای، ارزیابی شدند. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصله حاکی از معنیداری و تأثیر برنامه بود که نتایج فوق در مراحل پیگیری نیز حفظ شده بود. بنابراین مداخلات حسیـحرکتی منجر به افزایش دامنه توجه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری میشود.
کلید واژگان
مداخلات حسیـحرکتیدامنه توجه
دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران




