• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ناتوانی های یادگیری
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مداخلات حسی‌ـ‌حرکتی بر افزایش دامنه‌ی توجه دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    افروز, غلامعلیقاسمزاده, سوگندتازیکی, طیبهمهاجری, محمددالوند, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    231.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی مداخلات حسی­ـ­حرکتی جهت افزایش دامنه‌ی توجه دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری پرداخته است. به­این­منظور 30 دانش­آموز با ناتوانی­های یادگیری پایه‌ی سوم تا پنجم شهر تهران، به­طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه‌ی مداخله­ای شامل فعالیت­های حرکتی درشت، فعالیت­های حرکتی ظریف و خرده مهارت­های آن­ها و فعالیت­های ادراک حسی و تمیز حسی، طی 10 هفته (هفته­ای یک جلسه) به­صورت گروهی به دانش­آموزان آموزش داده شد. دانش­آموزان هر دو گروه با آزمون مربع­های دنباله­دار تولزـ­پیرون و آزمون دقت­سنج بوردن قبل و بعد از دریافت برنامه، و مجدداً با پیگیری سه، شش و نه ماه بعد از اجرای برنامه مداخله­ای، ارزیابی شدند. در تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصله حاکی از معنی‌داری و تأثیر برنامه بود که نتایج فوق در مراحل پیگیری نیز حفظ شده بود. بنابراین مداخلات حسی­ـ­حرکتی منجر به افزایش دامنه توجه دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری می­شود.
    کلید واژگان
    مداخلات حسی‌ـ‌حرکتی
    دامنه توجه
    دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران
    کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
    کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران
    کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران

    URI
    https://dx.doi.org/jld-2
    http://jld.uma.ac.ir/article_215.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247689

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب