تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان
(ندگان)پدیدآور
کرمی, جهانگیرعباسی, زینبزکی یی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلبدانش آموزان نارساخوان پای هی دوم ابتدایی انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر آزمایشی با پیشآزمون-پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر نارساخوان مقطع دوم90 بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای - ابتدایی شهر کرمانشاه درسال تحصیلی 91استفاده شد. پس از شناسایی کودکان نارساخوان 30 نفر از آن ها انتخاب گردید و به شکل تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس برای گروه آزمایش جلسات آموزش آگاهی واج شناختیبرگزار شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از چک لیستنارساخوانی، آزمون تشخیص خواندن، آزمون ماتریس های پی شرونده ی رنگی ریون و آزمون آگاهیواج شناختی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. نتایجپژوهش نشان داد که میانگین نمره ها دقت، سرعت، درک مطلب و خواندن کل پس آزمون گروه آزمایشبا پیشآزمون تفاوت معناداری نشان میدهد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که آموزش آگاهیواج شناختی موجب بهبودی خواندن در دانش آموزان نارساخوان میگردد.
کلید واژگان
آگاهی واج شناختیسرعت
دقت
درک مطلب
نارساخوان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه رازیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی




