کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی
(ندگان)پدیدآور
شریفی, طیبهربیعی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی کاربرد آزمون هوشی وکسلر- 4 در تشخیص اختلالات یادگیری می پردازد. ازبین دانش آموزان ارجاعی به مراکز اختلالات یادگیری دولتی استان چهارمحال و بختیاری 37 نفر که دارایاختلال در زبان نوشتاری، 34 نفر که دارای اختلال در ریاضی بودند، بعد از مصاحبه ی بالینی انتخاب شدند.33 نفر دانش آموز عادی همتا شده با 71 دانش آموز دارای اختلال یادگیری جهت مقایسه انتخاب شدند.ابزار اصلی پژوهش آزمون هوشی وکسلر- 4 می باشد که در استان چهارمحال و بختیاری انطباق و- هنجاریابی شده است و از ویژگ یهای روان سنجی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج پژوهش نشان داد: 1در خرده آزمون های فراخنای ارقام و واژگان کودکان دارای اختلال در بیان نوشتاری بیش از یک انحرافمعیار با میانگین فاصله داشتندکه عملکرد ضعیفی محسوب م یشود. 2-در گروه دارای اختلال در ریاضی،آزمودنی ها عملکرد ضعیفی درخرده آزمون های طراحی با مکع بها و مفاهیم تصویری داشتند. 3- هر سهگروه در خرده آزمون های اطلاعات عمومی و حساب عملکرد ضعیفی داشت هاند. 4- در خرده آزمون هایطراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری و همچنین هوش بهر استدلال ادراکی گروه دارای اختلال ریاضی بهشکل معنی داری عملکرد ضعیف تری نسبت به دو گروه دیگر داشت هاند.
کلید واژگان
آزمون هوشی وکسلر- 4اختلال یادگیری
اختلال زبان نوشتاری
اختلال ریاضی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرداستادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد




