اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری
(ندگان)پدیدآور
اصلانی, جلیلعلیزاده, حمیدابراهیمی قوام آبادی, صغریفرخی, نورعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه ی تلفیقیِ روانی -آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود.این مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل 30 دانش آموز میتلا به اختلالیادگیری در مرکز ناتوای های یادگیری شهر همدان است که به صورتبه (n= و کنترل( 15 (n= در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش ازآزمون هوش ریون، آزمون ریاضی کی- مت، آزمون خواندن وپرسشنامه سبک های اسناد کودکان استفاده شد. آموزش برنامه تلفیقیدر 10 جلسه به مدت یک ماه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس نشانداد که برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه یدانش آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معن یداری تأثیر دارد. ایننتایج می تواند پشتوانه ای برای کاربست مداخلات عاطفی- هیجانی درکنار دوره های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیریباشد
کلید واژگان
برنامه ی تلفیقی روانی آموزشیسبک تبیین بدبینانه
ناتوانی های یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهراندانشیار گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
استادیار گروه سنجش، دانشگاه علامه طباطبایی




