مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزتنفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانییادگیری
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدوحیدی, زهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میاندانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است . جامعه ی آماریاین پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی پنجم و ششم ابتدایی (دختر و پسر ) با و بدون ناتوانی ها ی92 بود . آزمودنیهای پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان با ناتوانی - یادگیری شهر ایلام در سال تحصیلی 93یادگیری بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و 30 نفر از دانش آموزانعادی نیز به شیوه ی همتاسازی (بر اساس، سن، جنس و پایه ی تحصیلی ) انتخاب شدند . ابزار مورد استفادهدر این پژوهش، مقیاس آلکسی تایمی تورنتو، پرسش نامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و مقیاسعزتنفس روزنبرگ بود . نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در نارسایی هیجانی، باورهایخودکارآمدی و عز تنفس تفاوت معناداری وجود دارد . یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلاتدانشآموزان ناتوان یادگیری در توانایی های هیجانی است . همچنین به دلیل آن که انتظار ات پایینی از خوددارند، سطوح پایینی از باورهای خودکارآمدی و عزت نفس را تجربه می کنند. بنابراین توجه به برنامه هایآموزشی و خدمات مشاورهای برای این دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلید واژگان
نارسایی هیجانیباورهای خودکارآمدی
عزتنفس
ناتوانی یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




