مرور دوره 16, شماره 31 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11
-
تجربه عرفانی در وکروم اروشی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)وکروم اروشی نام نمایشنامه ای از کالیداس ،شاعر قوی طبعِ هندی است که تجربه ای عرفانی را در آسمانی خیالی و مثالی به تصویر می کشد و در قالب اسطوره، رمز و نماد بیان می کند.از سوی دیگر وکروم اروشی، شخصیت اصلی نمایشنامه ، زنی ...
-
معرفی، نقد و تحلیل یوسف و زلیخای ناظم هروی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)یوسف و زلیخا از مشهورترین داستانهای غنایی ادبیات سامی است که در کتاب مقدّس و قرآن کریم نقل شده و در تاریخ ادبیّات فارسی بارها به نظم درآمده است. یکی از سرایندگان این داستان ناظم هروی(م: 1081 ه.ق.) است ...
-
بررسی تعهد ادبی در شعر هاشم الرفاعی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)احساس مسئولیت ادیب در برابر مسائل مربوط به جامعه را تعهد ادبی میگویند که یکی از مهمترین موضوعات ادبی در چند دهۀ اخیر بهشمار میرود. شاعر یا نویسندهای که به ارزشهای انسانی پایبند است و احساس میکند که آنها در حال سست ...
-
بررسی و تحلیل عنصر خطاب و طلب در ساقینامهها
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)ادب غنایی فارسی گسترۀ وسیعی دارد. یکی از انواع ادبی مؤثر، ساقینامههاست که در آن با دو نوع، ساقینامه و مغنّینامه روبرو هستیم. شاعر با مخاطب قرار دادن ساقی غالباً از او باده میطلبد. مغنّینامه نیز در خطاب به مغنّی است ...
-
تحلیل الگوی خویشکاری پریان در داستانهای غنایی شاهنامه
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)در داستانهای غنایی شاهنامه بر ویژگیهای مثبت و منفی عشق پریان به پهلوانان تأکید شده است و معمولاً در جامعه شکارگر و در مرز دشمن در کنار بیشهزارها نمودار میشوند که سعی در اغوای پهلوانان دارند. هدف آنان ربودن تخمه پهلوان ...
-
تحلیل ساختار روایی داستان «زال و رودابه» بر مبنای الگوی کنشگر گریماس
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)ساختارگرایی ادبی پس از تفسیر محورهای بنیادین هر اثر ادبی، به دنبال ایجاد یک نظریة ادبی عام است و موقعیت درستی از نشانهها، عناصر، محورهای هنری، زبانی و روایتشناسی آثار ارائه میدهد. ساختارگرایی در داستان بیشتر به عنصر ...
-
تحلیل نشانههای بلاغی در عاشقانههای شمس لنگرودی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)نشانههای بلاغی، نقشی برجسته در فرآیند شکلگیری محتوا دارند و متناسب با محدودۀ رمزگانی بافت متنی از آنها استفاده میشود. شمس لنگرودی از شاعران معاصر ایران است که در شعرش متناسب با محتوا و هدف، استفادهای قابل بررسی از ...
-
تحلیل مرثیه غنایی فارسی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)شعر غنایی در یکی از مهمترین مفاهیم خودش شعری است که بیانگر احساسات و عواطف شاعر یا یک شخصیت شعری باشد. یکی از انواع مختلف احساسات که همواره در شعر مورد استفاده قرار گرفته احساس غم گوینده در سوگ از دست دادن کسی است؛ به این ...
-
بررسی و مقایسه ساختاری دو غزل از حافظ و نشاط اصفهانی
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه ساختاری یک غزل از حافظ و دیگری از نشاط اصفهانی پرداخته است، که غزل نشاط به تقلید از غزل حافظ سروده شده است. بررسی ساختاری از رویکردهای جدید در نقد ادبی است که همگام با پیشرفتهای زبان ...
-
مقایسه ساختار سه منظومه ی عُروه و عفرا، ورْقه و گلشاه و لیلی و مجنون
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)داستان عُروه و عفراء، داستان عشق عذری عربی است عیوقی با اقتباس از منابع عربی، این داستان را به صورت منظومه ای عاشقانه در آورده و موضوع حماسه و عشق را با هم درآمیخته است. نظامی، با استفاده از روایت های عربی، داستان لیلی و ...
-
بررسی ساختار و محتوای آستانهسرایی در منظومههای فارسی تا قرن ششم
(دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2019-01-21)مرسوم است شاعر قبل از شروع متن اصلی منظومه، بخشهایی را به عنوان آستانه منظومه میآورد که حکم دروازه ورود به متن اصلی دارد. این سنت قدمتی دیرین دارد و در کهنترین آثار ایرانی همچون اوستا و کتیبههای هخامنشی و منظومههای ...



