دوره 13, شماره 24

 

ارسال های اخیر

  • شهر آشوبِ مهستی، پناهگاه امن ِ اعتراض 

    کراچی, روح انگیز (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    شهر­آشوب­های مهستی تعریضی است به شاعران ستایشگر و ممدوحان شیفته ی قدرت در جامعه­ای طبقاتی که مدیحه اعتبار خاصی داشت و ارزش حاکمان به مدیحه سرایان درباری بود. هدف این مقاله شناخت نشانه­های پنهان این رفتار کنایی در معانی ...

  • مقایسه‌ی سیر رواییِ منظومه‌های خسرو و شیرین نامی اصفهانی و نظامی گنجوی 

    مشهدی, محمد امیر؛ اویسی, عبدالعلی؛ به آبادی, راضیه (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    خسرو و شیرین دومین منظومه­ از خمسه­یِ میرزامحمدصادق نامی اصفهانی (1204ق) است که به تقلید از خسرو و شیرین نظامی سروده شده است. این اثر ضمن داشتنِ موضوع و درون­مایه­یِ مشترک و نیز وزن و قالبِ یکسان، موارد افتراق گوناگونی با ...

  • عشق از دیدگاه سعدی و اریک فروم 

    نظری, نجمه؛ کمالی, راهله (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    امروزه بررسی متون ادبی بر اساس دیدگاه‌های روان‌شناسی نوین یکی از رایج‌ترین زمینه‌های تحقیق دررشته‌ی زبان وادبیات فارسی است. غزلیات سعدی به عنوان یکی از آثار برجسته در ادب غنایی به بیان ظرایف و دقایق عشق زمینی پرداخته است. ...

  • هویت بومی در شعر منوچهر آتشی 

    روحانی, مسعود؛ عنایتی قادیکلایی, محمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    هویت بومی در ادبیات کلاسیک فارسی چندان مورد توجه قرار نگرفته و شاعران کهن به انعکاس محیط اقلیمی و بوم­زیست خود در شعرشان کمتر تمایل نشان داده­اند. اما نیما در راستای نوآوری­هایی که در جوانب مختلف شعر ایجاد نمود، بومی­گرایی ...

  • تحلیلی بر فضاهای رمانتیستی در شعر طاهره صفارزاده 

    رحیمی, سید مهدی؛ ثریا محابد, زینب (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    طاهره صفارزاده از شاعران متعهد و انقلابی دوران معاصراست که با توجه به اهمیت و جایگاهی که در ادبیات معاصر ما بویژه ادبیات متعهد و انقلابی دارد ، هرگونه تحقیق در باره او و شعرش می­تواند ضروری و مفید باشد. صفارزاده در برهه­ی ...

  • نگاهی به مولفه ها والگوهای طنز در آثار هوشنگ مرادی کرمانی 

    صفایی, علی؛ ادهمی, حسین (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    هوشنگ مرادی کرمانی متولد 1323 هـ یکی از داستان نویسان و طنز پردازان موفق در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان است.از دلایل برجستگی طنز مرادی،به­کارگیری طیف وسیعی از سازوکارهای آفرینش طنز در ساختار داستان های اوست. بر اساس یافته ...

  • خوانندگان و نوازندگان محلی، حافظان ترانه‌های ملی (1) (شمال و غرب ایران) 

    ذوالفقاری, حسن (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)

  • بررسی ساختار داستان غنایی- حماسی زال و رودابه )با تکیه بر جنبه‌های غنایی آن( 

    سنچولی, احمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    داستان زال و رودابه، نخستین داستان عاشقانه ی شاهنامه ی فردوسی است که شکل غنایی حماسی داردو در آن عشق زمینی به صورت طبیعی و منطقی جلوه یافته است. باید توجه داشت که در چنین داستان­هایی، شاعر  در جریان روایت و انتقال میراث ...

  • شرایط ِ عشق و صفات ِعاشق و معشوق در جواهرالاسمار عماد بن محمد الثغری 

    ذبیح نیا عمران, آسیه (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    عماد بن محمدالثغری، از نویسندگان قرن هشتم هجری است، کتاب «جواهرالاسمار » وی  افسانه ای  غنایی است که به زبان تمثیلی  وبا نثری ساده  نوشته شده و دارای تازگی ها و لطایف ویژه ای است. راوی  «جواهرالاسمار»، « طوطی» 100  افسانه ...

  • مرگ و مرگ اندیشی در اشعار اخوان ثالث، شاملو و فروغ فرخزاد 

    حسام پور, سعید؛ نبوی, سمیه؛ حسینی, اعظم (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    مرگ و زندگی پیوسته دو عنصر مهم و برجسته در دیدگاه اندیشمندان بوده است؛ شاعران معاصر ایران به مرگ از چشم­اندازهای گوناگون نگریسته­اند. در این میان، سه شاعر شاخص پس از نیما، (خوان، شاملو و فروغ) اهمیت ویژه­ای دارند.در این ...

  • تحلیل کهن‌الگویی داستان زال و رودابه 

    جغتایی, صادق؛ انصاری پویا, محمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    بررسی و تحلیل آثار ادبی بر بنیاد دیدگاه­های جدید باعث فهم جنبه­های ناشناخته اثر ادبی می­شود. داستان زال و رودابه، که در آن  با مهارتی خاص لطافت عاشقانه با صلابت حماسه درهم آمیخته، ترکیبی نوآیین و شگفت به وجود آمده، تاکنون ...

  • تحلیل محتوای غنایی نفثه المصدور 

    ذاکری کیش, امید (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    نفثه المصدور اثر شهاب الدین محمد زیدری نسوی از شاهکارهای نثر فنّی، مصنوع و مزیّن فارسی است. محتوای این کتاب که بدون مقدمه آغاز می­شود و به یکباره به انتها می­رسد، به نظر می­رسد غلیان احساسات نویسنده است که در متنی مخیّل ...

  • شیوه‌های تمایز شاعر از تخلّص (نشانه‌های "تجرید" در کاربرد تخلّص) 

    احمدی پوراناری, زهره (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    تخلّص، نام شعری شاعر است که در پایان غزل می آید. یکی از کارکردهای تخلّص، آن است که تخلّص، گویندهء شعر می­شود. از زمان افلاطون تا کنون نظراتی ارائه شده مبنی بر اینکه شاعر، راوی­ای دارد که شعر را بر زبان شاعر جاری ...

  • ساختار روایت خسرو و شیرین نظامی )برپایه‌ نظریه‌ معناشناسانه‌ گریماس( 

    ثواب, فاطمه؛ محمودی, محمد علی؛ زهرازاده, محمد علی (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    در نشانه- معناشناسی گریماس، در پی شناخت مراحل تولید تا دریافت معنا، ژرف ساخت روایت در قالب فرایندها و الگوهای گفتمانی متنوع مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. از آن جا که بررسی و شناخت سازوکارهای تولید معنا در روایت منظومه‌های ...

  • اصالت احساس در دیوان پژمان بختیاری 

    اسعدی فیروزآبادی, مریم السادات (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2015-05-22)
    اشعاری که بیانگر احساسات و عواطف شخصی است، در حوزه ادب غنایی قرار می گیرد. گـاه، بازتاب زندگی شخصی شاعر به ویژه پیشامدهای دوران کودکی او در این گونه اشعارش کاملاً نمایان است. صاحب نظران بر بررسی رابطه میان متن ادبی با زندگی ...