مرور دوره 11, شماره 20 بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10

  • بررسی مقایسه ای تغزّل شریف رضی و غزل سعدی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    از رهگذر ادبیات مقایسه ای، در این پژوهش، تلاش نموده­ایم تصاویر و مضامین به کار رفته در غزلیات شریف رضی و سعدی را با هم مقایسه کنیم و تطبیق دهیم. علی­رغم اینکه تفاوت­های زیادی در سبک غزل سرایی و نوع نگرش آنها نسبت به مسأله ...

  • تجربیات شاعرانه‌ی سید علی صالحی در سه دفترِ شعر او 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    ادب غنایی با احساسات شاعر سر و کار دارد و  عبارت است از انعکاس تجربیات عاطفی و درونی او در کلام هنری که باعث انگیزش و تاثّر خواننده می‌گردد. در ادب غنایی شاعر یا نویسنده خویشتنِ خویش را بیان می‌کند و ضمن آن به بیان عواطف ...

  • ترانه‌سرایی در ایرانِ پس از پیروزی انقلاب 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    ترانه کلامی آهنگین و مخیّل با درون‌مایه‌ای عاطفی است که به زبان ساده و عمومی سروده می‌شود و قابلیت زیادی برای همراهی با موسیقی دارد. ترانه‌ها جزئی از ادبیات عامه شمرده می‌شوند و به علّت اینکه ظرفیت زیادی برای طرح مسائل ...

  • رویکردهای نوستالژیک در شعر م. سرشک (شفیعی کدکنی) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    یکی از مباحث مطرح در نقد روانشناسی «نوستالژی» است. نوستالژی یا غم غربت، در اصطلاح عبارت است از: احساس دلتنگی و حسرت نسبت به گذشته‌ها و چیزهایی که اکنون از دست رفته و معمولاً همراه با حالت حسرت، دلتنگی و درد است. این مقوله ...

  • ریخت شناسی داستان زال و رودابه، بهرام گور واسپینود، گشتاسب و کتایون 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    شاهنامه، این جاودانه اثر فردوسی، قرن هاست بر تارک ادبیات ایران و حتی جهان جای دارد، در این بین ماجراهای عاشقانه­ی شاهنامه با توجه به تم غالب حماسی آن، کمتر کنکاش شده است. این جستار ­به بررسی وتحلیل داستان "زال ورودابه" و ...

  • عاشقانه های سیاسی- اجتماعی در شعر معاصر تاجیکستان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    در مقاله­ی حاضر مضمون اشعار عاشقانه در شعر معاصر تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که شعر معاصر تاجیکستان در محدوده ی تاریخی 1917م. از زمان انقلاب اکتبر روسیه تا قبل از فرو پاشی آن و استقلال تاجیکستان در 1991م. ...

  • غم و شادی عرفانی و کیفیت آن در دیوان سنایی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    جایگاه غم و شادی به عنوان مهمترین حالات روحی انسان در زندگی او آشکار است. شاعران عارف ایرانی درآثارشان مفصلاً به غم و شادی و انواع و جلوه­های آن پرداخته­اند که با بررسی آن علاوه بر شناخت تفکرآنان درمورد غم و شادی انسان، ...

  • پیوند موسیقی و رثا در شعر خنساء 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    خنساء از بزرگ­ترین زنان شاعر ادب عربی است و در زمینه­ی رثا چنان مشهور است که کم­تر شاعر تازی  به پای او می­رسد. مرثیه­های او در سوگ دو برادرش صخر و معاویه حاکی از احساسات زنانه و عاطفه­ی سرشار او است. خنساء با انتخاب ...

  • کارکرد عناصر فانتزی درمنظومه ی غنایی همای و همایون 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    قصه های عامیانه و ادبیات غنایی از گسترده ترین عرصه های حضور عناصر فانتاستیک است.     «همای و همایون» از کهن ترین منظومه های عاشقانه، توانسته است این عناصر را در خود گرد آورد. با این تفاوت که حضور آن­ها در آثار منظوم نسبت ...

  • گهرهای فراوان بر بام شعر گلچین (بررسی و تحلیل عواطف و درون¬مایه¬های شعر گلچین گیلانی) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    عاطفه از بخش­های مهم شعر است و غالباً اصلی­ترین هدف شاعر از سرودن شعر انتقال عواطف و احساسات است. در واقع میزان تأثیر پذیری هر شاعر از محیط خارج و ترکیب آن با تجربیات قبل و بازسازی تصویری نو در ذهن، عاطفه­ی او نامیده می­شود؛ ...