مرور دوره 11, شماره 20 بر اساس عنوان

در حال نمایش موارد 1 - 14 از 14

  • بررسی مقایسه ای تغزّل شریف رضی و غزل سعدی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    از رهگذر ادبیات مقایسه ای، در این پژوهش، تلاش نموده­ایم تصاویر و مضامین به کار رفته در غزلیات شریف رضی و سعدی را با هم مقایسه کنیم و تطبیق دهیم. علی­رغم اینکه تفاوت­های زیادی در سبک غزل سرایی و نوع نگرش آنها نسبت به مسأله ...

  • تجربیات شاعرانه‌ی سید علی صالحی در سه دفترِ شعر او 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    ادب غنایی با احساسات شاعر سر و کار دارد و  عبارت است از انعکاس تجربیات عاطفی و درونی او در کلام هنری که باعث انگیزش و تاثّر خواننده می‌گردد. در ادب غنایی شاعر یا نویسنده خویشتنِ خویش را بیان می‌کند و ضمن آن به بیان عواطف ...

  • ترانه‌سرایی در ایرانِ پس از پیروزی انقلاب 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    ترانه کلامی آهنگین و مخیّل با درون‌مایه‌ای عاطفی است که به زبان ساده و عمومی سروده می‌شود و قابلیت زیادی برای همراهی با موسیقی دارد. ترانه‌ها جزئی از ادبیات عامه شمرده می‌شوند و به علّت اینکه ظرفیت زیادی برای طرح مسائل ...

  • رویکرد پدیدارشناختی در شعر سهراب سپهری 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    اشعار سهراب سپهری از رازناکترین و پیچیده­ترین آثار ادبیات نوین فارسی است. این پژوهش نشان می­دهد که سپهری در چند دفتر آخر عمیقاً تحت تأثیر دیدگاه­های پدیدارشناختی قرار داشته شخصیت فکری، محتوا، زبان و سبک شعر او نیز دچار ...

  • رویکردهای نوستالژیک در شعر م. سرشک (شفیعی کدکنی) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    یکی از مباحث مطرح در نقد روانشناسی «نوستالژی» است. نوستالژی یا غم غربت، در اصطلاح عبارت است از: احساس دلتنگی و حسرت نسبت به گذشته‌ها و چیزهایی که اکنون از دست رفته و معمولاً همراه با حالت حسرت، دلتنگی و درد است. این مقوله ...

  • ریخت شناسی داستان زال و رودابه، بهرام گور واسپینود، گشتاسب و کتایون 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    شاهنامه، این جاودانه اثر فردوسی، قرن هاست بر تارک ادبیات ایران و حتی جهان جای دارد، در این بین ماجراهای عاشقانه­ی شاهنامه با توجه به تم غالب حماسی آن، کمتر کنکاش شده است. این جستار ­به بررسی وتحلیل داستان "زال ورودابه" و ...

  • زنجیره¬ها، عناصر و گزاره¬های روایی در داستان «بانوی حصاری» از هفت پیکر نظامی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    داستان «بانوی حصاری»، یکی از هفت داستان شگفت­انگیز و پرماجرای هفت­پیکر نظامی است. با توجه به ساختار ویژه­ای که این داستان دارد، مقاله­ی حاضر به نقد­ و تحلیل ساختار و اجزای روایت در آن براساس دیدگاه­­های گریماس اختصاص ...

  • عاشقانه های سیاسی- اجتماعی در شعر معاصر تاجیکستان 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    در مقاله­ی حاضر مضمون اشعار عاشقانه در شعر معاصر تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که شعر معاصر تاجیکستان در محدوده ی تاریخی 1917م. از زمان انقلاب اکتبر روسیه تا قبل از فرو پاشی آن و استقلال تاجیکستان در 1991م. ...

  • غم و شادی عرفانی و کیفیت آن در دیوان سنایی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    جایگاه غم و شادی به عنوان مهمترین حالات روحی انسان در زندگی او آشکار است. شاعران عارف ایرانی درآثارشان مفصلاً به غم و شادی و انواع و جلوه­های آن پرداخته­اند که با بررسی آن علاوه بر شناخت تفکرآنان درمورد غم و شادی انسان، ...

  • نقد و بررسی عاطفه در اشعار نیما یوشیج 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    عاطفه یا احساس، زمینه ی درونی و معنوی شعر و عنصر بنیادین در شکل گیری هر اثر ادبی است. از همین روی بررسی آن بیش از عناصر دیگر متن ادبی ضروری می نماید. هدف این مقاله تحلیل عنصر عاطفه در شعر نیمایوشیج از زوایای مختلف آن است.در ...

  • نمود ویژگی¬های جریان سیال ذهن در داستان« ماهان» 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    «جریان سیال ذهن» پیش از آنکه تکنیکی در داستان­نویسی مدرن محسوب شود، اصطلاحی روانشناسانه بود که ویلیام جیمز روانشناس امریکایی، در باب چگونگی شکل گیری خاطرات، افکار، رویاها و احساسات درونی انسان به کار برد. بعدها نویسندگانی ...

  • پیوند موسیقی و رثا در شعر خنساء 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    خنساء از بزرگ­ترین زنان شاعر ادب عربی است و در زمینه­ی رثا چنان مشهور است که کم­تر شاعر تازی  به پای او می­رسد. مرثیه­های او در سوگ دو برادرش صخر و معاویه حاکی از احساسات زنانه و عاطفه­ی سرشار او است. خنساء با انتخاب ...

  • کارکرد عناصر فانتزی درمنظومه ی غنایی همای و همایون 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    قصه های عامیانه و ادبیات غنایی از گسترده ترین عرصه های حضور عناصر فانتاستیک است.     «همای و همایون» از کهن ترین منظومه های عاشقانه، توانسته است این عناصر را در خود گرد آورد. با این تفاوت که حضور آن­ها در آثار منظوم نسبت ...

  • گهرهای فراوان بر بام شعر گلچین (بررسی و تحلیل عواطف و درون¬مایه¬های شعر گلچین گیلانی) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2013-05-22)
    عاطفه از بخش­های مهم شعر است و غالباً اصلی­ترین هدف شاعر از سرودن شعر انتقال عواطف و احساسات است. در واقع میزان تأثیر پذیری هر شاعر از محیط خارج و ترکیب آن با تجربیات قبل و بازسازی تصویری نو در ذهن، عاطفه­ی او نامیده می­شود؛ ...