دوره 10, شماره 19

 

ارسال های اخیر

  • غم غربت در اشعار منوچهر آتشی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    منوچهر آتشی از شاعرانی است که دوران کودکی، طبیعت زنده جنوب و صداقت رفتاری آن دیار هرگز از ذهن و زبان او محو نمی‌شود. گذشته ‌سرایی شاعر علاوه بر تاریخچه­ی حضور او در دنیا به گذشته‌های بسیار دور و باستانی و اسطوره‌ای نیز باز ...

  • نگاهی به بستر اشعار غنایی- عرفانی در ادبیات قرن هفده انگلیس 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    شاعران متافیزیک معتقد بودند که شاعر باید مترجم رازها و اسرار ملکوتی باشد و تجلّیات طبیعت و قوانین حاکم بر علوم طبیعی را در آثار خود بیان کند. آنچه که ذوق ایجاد می کند اگر با فلسفه، اعتقادات مذهبی و عقل ممدوح در نیامیزد، ...

  • بررسی جنبه های تاریخی دو منظومه غنایی «خسرو وشیرین» نظامی و«شیرین و خسرو» امیرخسرو دهلوی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    در میان داستان های خمسه­ی نظامی، ماجرای عشق خسرو پرویز، پادشاه ساسانی به شیرین برادر زاده­ی بانوی ارمن، به سبب رنگ ملی و برخورداری اززمینه های افسانه ای و غنایی از زیبایی و اهمیت خاصی برخوردار است. امیرخسرو دهلوی دومین ...

  • تجربه‌ی عاطفی ویلیام وردزورث و منوچهری دامغانی در توصیف طبیعت 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    در ادبیات انگلیسی و فارسی وصف طبیعت از جایگاه والایی برخوردار است. در این مقاله، تلاش بر این است تا نشان داده شود که نگاه وردزورث به طبیعت، انفسی است در حالی که نگاه منوچهری به طبیعت، آفاقی است. ویلیام وردزورث طبیعت را ...

  • تحلیل ساختاری طرح داستان غنایی "یوسف و زلیخا"ی جامی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    تجزیه و تحلیل اجزاء و عناصر سازنده­ی متن یک داستان، زمینه­ی شناخت بیشتر آن را فراهم  می­آورد و نقاط قوت و ضعف آن را باز می­نمایاند. در پژوهش حاضر طرح داستان "یوسف و زلیخا"ی جامی به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده­ی آن، از ...

  • دیوار ناپیدای عشق نقد و بررسی تشبیه در مجموعه شعر«سفرنامه¬ی گردباد»، اثر سید حسن حسینی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    در مباحث بیانی«تشبیه» به عنوان اولین عامل تصویر آفرین مورد توجه قرار گرفته است. شاید بتوان آن را ابتدایی ترین و ساده ترین نوع صور خیال شمرد، زیرا فهم آن برای ذهن از دیگر صُور خیال راحت تر انجام می گیرد. تشبیه به عنوان پایه ...

  • کوه و معانی نمادین آن در بیان عواطف عارفانه و عاشقانه ی مولانا در مثنوی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    مولوی پرآوازه ترین شاعری است که لطیف ترین و با شکوه ترین معانی زندگی را در قالب مثنوی به جهانیان عرضه کرده است. مثنوی را به عنوان گنجینه ای از تصاویر بی پایان و مولوی را با قدرت تصویرگری بی مانند، می شناسیم. مولوی از ساده ...

  • تاثیر و نفوذ رمانتیک ِهوگو، موسه و لامارتین بر افسانه¬ی نیما 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سیستان و بلوچستانUSB-sistan and balouchestan university, 2012-11-21)
    نیما در اوان جوانی و آغاز شاعری تحت تاثیر مکتب ادبی رمانتیسم فرانسه بوده و افسانه­ی وی پیشاهنگ رمانتیسم در زبان فارسی است. چند صدایی بودن منظومه­ی «افسانه»، هویت مرموز و ناشناخته­ی آن، عشق رمانتیک، بدوی پسندی،  ابهام هنری، ...