• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 10, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 10, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر دانش واژگانی و دانش پیشین بر درک مطلب خوانداری فارسی آموزان غیر ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    ابطحی, سید مهدیخدادادیان, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    811.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    درک مطلب، فرایند دریافت اطلاعات از متن­ های خوانداری و شنیداری است که نقش بنیادی در یادگیری زبان بر عهده دارد. چند عامل در درک مطلب دخالت دارند که دانش واژگانی و دانش پیشین از آن جمله ‏هستند. پژوهش پیش رو، بر آن است تا به صورت میدانی به بررسی تأثیر آموزش واژه و فعال‏سازی دانش پیشین بر درک مطلب خوانداری فارسی ‏آموزان غیرایرانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‏ المللی امام خمینی(ره) بپردازد. به این منظور، از میان حدود 100 نفر از زبان‎آموزان دورة پیشرفتة مرکز آموزش زبان فارسی این دانشگاه، 65 نفر (از هر دو جنس) انتخاب گردیدند و با همگن‏ سازی از طریق برگزاری آزمون سطح واژه، به 46 نفر (جمعیت نمونه) کاسته شدند. سپس این تعداد به دو گروه 23 نفری آموزشِ واژه و فعال‏سازی دانش پیشین تقسیم گردیدند. پس از آن یک پیش ‏آزمون مشترک با تأکید بر پیشینة فرهنگی ایران،  برای هر دو گروه برگزار گردید که پایایی آن بر اساس آزمون کودر-ریچاردسون محاسبه گردید و رقم 71/0 به دست آمد. سپس، همزمان با تدریس واژه ‏های متن­ های آزمون در گروه­ آموزش واژه و فعال‏سازی دانش پیشین آزمودنی‏ ها در پیوند با موضوع این متن­ها در گروه دانش پیشین، همان آزمون به صورت پس‏ آزمون برگزار گردید. یافته­ های پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون دو گروه که از طریق آزمون­‏ های آنالیز واریانس، تیِ زوجی و کولموگروف-اسمیرنوف مورد تحلیل قرار گرفت،  نشان داد دانش واژگانی بر درک مطلب خوانداری تأثیر معناداری دارد، در حالی که این روند در مورد فعال‏سازی دانش پیشین فارسی‏ آموزان مشاهده نمی‏شود.
    کلید واژگان
    درک مطلب خوانداری
    دانش واژگانی
    دانش پیشین
    فارسی‏ آموزان غیرایرانی

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
    دانشگااه بین المللی امام خمینی (ره)

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.10369.1272
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_3000.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247235

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب