نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزی فر, امیرعباسfa_IR
dc.contributor.authorنیک منش, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:45:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:45:01Z
dc.date.available1399-07-09T03:45:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:45:01Z
dc.date.issued2014-04-21en_US
dc.date.issued1393-02-01fa_IR
dc.date.submitted2014-05-19en_US
dc.date.submitted1393-02-29fa_IR
dc.identifier.citationعزیزی فر, امیرعباس, نیک منش, مهدی. (1393). نگاهی به مهم‏ترین گونه‌های هنجار‏گریزی زبانی در شعر نیما/امیر‏عباس عزیزی‏فر، مهدی نیک‏ منش. زبان پژوهی, 6(10), 121-148. doi: 10.22051/jlr.2014.1084fa_IR
dc.identifier.issn2008-8833
dc.identifier.issn2538-1989
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1084
dc.identifier.urihttps://jlr.alzahra.ac.ir/article_1084.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247218
dc.description.abstract<em>زبان، مهم‏ترین عامل انتقال فرهنگ است و شاعران در میرایی یا حیات زبان به‏عنوان بستر فرهنگ، نقشی تعیین‏کننده دارند؛ بنابر‏این، نوع به‏کار‏گیری زبان و آگاهی از توانمندی­های آن، از مهم‏ترین ویژگی‏های شاعر است. یکی از شاعرانی که شاید از‏حیث زبان، به‏نوعی «طرحی نو در‏انداخته»، پدر شعر نو، یعنی نیماست. بی­تردید، شعر نیما که به‏سبب پیش‏گامی در جریان نوین شعر معاصر، هدف پایه در این پژوهش به‏شمار می‏رود، با ویژگی‏های زبانی و ساختاری شعر شاعران کلاسیک، بسیار متفاوت است و این تفاوت در نوآوری‏ها، باعث تشخص سبکی خاص این شاعر معاصر، بیشتر در‏حوزۀ هنجار‏گریزی­ها شده است. هدف از این پژوهش، تبیین مهم‏ترین ظرفیت‏های متنوع زبانی شعر نیمایی در مقوله‏ای به‏نام هنجار‏گریزی زبانی است. مسئلۀ محوری این پژوهش، آن است که آیا نیما در این مقولۀ زبانی، به‏شیوه‏ای قاعده­مند و در‏چهار‏چوبی مشخص و منظم پیش رفته است و آیا می­توان به دسته‏بندی‏ای منطقی و پذیرفتنی از هنجار‏گریزی­های زبانی در شعر این شاعر رسید یا خیر. در این پژوهش، به‏شیوه‏ای تحلیلی و با ژرف‏نگری در مبانی نظری پژوهش‏های زبانی، ویژگی‏های زبانی شعر نیما را بررسی کرده و پس‏از مطالعۀ مبانی نظری و منطبق‏کردن آن‏ها با شعر‏های نیما، به این نتیجه رسیده‏ایم که شعر نیما در شعرکهن فارسی ریشه دارد و شعر‏های نوی این شاعر، بیانگر تلاش او برای گشودن روزنه­ای جدید به‏روی زبان فارسی است. در شعر‏های نیما، انواع هنجار‏گریزی­های زبانی، در‏قالب دسته‏بندی‏ای خاص نشان داده شده و طبیعت اطراف شاعر، در ایجاد نوعی خاص از هنجار‏گریزی، بسیار مؤثر بوده است. در‏پی بررسی شعر‏های نیما در‏می‏یابیم که درک برخی شعر‏های او در‏گرو شناخت هنجار‏گریزی­های زبانی است و اگر ابهامی در شعر این شاعر دیده می­شود، ناشی از همین‏نوع هنجار‏گریزی­هاست. نتیجۀ ملموس این مطالعه، دسته‏بندی کلی مهم‏ترین هنجار‏گریزی­های زبانی شعر نیما در‏قالب چهار دستۀ کلی است.</em><br /> <strong><em> </em></strong>fa_IR
dc.format.extent760
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofزبان پژوهیfa_IR
dc.relation.ispartofZABANPAZHUHI (Journal of Language Research)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2014.1084
dc.subjectهنجار‏گریزیfa_IR
dc.subjectنیما یوشیجfa_IR
dc.subjectزبان ادبیfa_IR
dc.subjectساختار زبانfa_IR
dc.titleنگاهی به مهم‏ترین گونه‌های هنجار‏گریزی زبانی در شعر نیما/امیر‏عباس عزیزی‏فر، مهدی نیک‏ منشfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیأت‏ علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار و عضو هیأت ‏علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س )fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue10
dc.citation.spage121
dc.citation.epage148


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد