بررسی و مقایسه دو گروه کودکان و بزرگسالان در بیان روایت از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی
(ندگان)پدیدآور
اخلاقی باقوجری, الهامشریفی, شهلاایزانلو, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زبان از آن جهت قابلِ توجه است که فقط افراد محدودی، درکِ واقعی از دانش زبانِ خود دارند. این درحالی استکه هر فرد، ممکنست زبان ویژهای بداند و آن را به کار برد. برای آنکه به بخشی از این درک زبانی دست یابیم، به مقایسة شفاهی سازی روایت، مابین دو گروه کودک و بزرگسال زن پرداخته ایم. روایت، مشتمل بر توالی رویدادهایی است که ترتیب زمانی دارند. همچنین، رویداد حرکتی یا فعل، وضعیتی را شامل میشود که در آن حرکت و یا ایستایی رخ میدهد. برای بررسی رویدادهای حرکتی، 80 شرکت کننده در دو رده سنی کودک و بزرگسال انتخاب شدند. سپس شرکت کننده ها، فیلم بی کلام و جهانیِ گلابی (Chafe, 1980) را مشاهده کردند و آن را بازگو کردند. به دنبال آن داده ها ضبط و پیاده سازی شدند. این داده ها از دیدگاه رویدادهای حرکتی تالمی (Talmy, 2000) که مشتمل بر دو نوع حرکت انتقالی و حرکت خودشامل بودند، از جنبة آماری مقایسه و تحلیل شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، مابین دو گروه شرکت کننده، در بهره گیری از افعال حرکتی انتقالی تفاوت معناداری مشاهده نشد. این در حالی است که دو گروه مورد اشاره در استفاده از افعال حرکتی خودشامل تفاوت معناداری داشتند. علت اصلیِ شباهت کاربرد، فراوانیِ بالای افعال حرکتی انتقالی و مرکزی بودن این افعال در میانِ فعلهای زبان فارسی است. از آنجا که افعال حرکتیِ خودشامل در مقایسه با افعال حرکتی انتقالی، بیشتر از جنبة کاربرد، در حاشیه قرار دارند و تنوع زبانی داشته اند، در نتیجه بین این دو گروه، تفاوت وجود دارد.
کلید واژگان
روایترویدادهای حرکتی
داستان گلابی
افعال حرکتی خود شامل
افعال حرکتی انتقالی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
گروه زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدگروه زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2008-88332538-1989




