• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 10, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 10, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    از تصویر تا تصور : بررسی تحول در استفاده از تصویر در متدهای آموزشی زبان فرانسه

    (ندگان)پدیدآور
    فرجاه, مرجاننوارچی, عاطفه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.094 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی سیر روبه­رشد کاربرد تصویر در روش­های آموزشی مستقیم، شنیداری-دیداری و دو گونه رویکرد ارتباطی به آموزش زبان، بپردازد تا به این وسیله بر اهمیت روز افزون این ابزار در آموزش زبان تأکید کند. هر چند تصویر، در ابتدا ابزاری برای جلوگیری از گفت­وگو به زبان مادری بوده­است و نقش «جایگزین معنایی» و آسان‌کننده تفسیر معانی را داشته­است، اما به تدریج نقش­های پیچیده­تری یافته­است مانند تصویر موقعیتی جایگزین تصویر معنایی شده  و پژوهشگران را در  خلق روش‌های مرتبط با موقعیت‌های زبانی یاری کرده­است. بنابراین با استفاده از تصویرها، اطلاعات مرتبط به موقعیت ویژه و یا مفاهیم فرهنگی انتقال می­یابد. بر این مبنا، تصویرها دیگر فقط نقش مرجعی ندارند و خود بخشی از محتوای درس به شمار می­آیند. در گامی فراتر، تصویرها دیگر فقط در خدمت داده­های زبانی و واسطه فهم فرهنگ نیستند، بلکه محرکی برای مشارکت بیشتر زبان­آموزها در گفت­وگوها بوده و نقش مؤثری در فعال­تر کردن او دارند. در این پژوهش، به نقش تصویر در آموزش زبان  بر مبنای آخرین گونة رویکرد ارتباطی اشاره می­کنیم. این رویکرد، با فاصله­گرفتن از کاربرد آموزشی تصویر به بهره‌گیری واقعی آن در زندگی نزدیک می­شود. این بهره­وری که همسو با اصول رویکرد ارتباطی در کاربرد منبع­های واقعی زبان  در آموزش، آن هم در قالب­های واقعی است، به زبان­آموز امکان تصور آن­چه پیش از این تجربه‌ نکرده، را می­دهد.
    کلید واژگان
    واژه­های کلیدی: تصویر
    روش آموزشی
    تخیل
    تصور
    رویکرد کنش­گرا

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علامه طباطبایی
    هیئت علمی دانشگاه الزهرا

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.10331.1138
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_2730.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247133

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب