از تصویر تا تصور : بررسی تحول در استفاده از تصویر در متدهای آموزشی زبان فرانسه
(ندگان)پدیدآور
فرجاه, مرجاننوارچی, عاطفهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی سیر روبهرشد کاربرد تصویر در روشهای آموزشی مستقیم، شنیداری-دیداری و دو گونه رویکرد ارتباطی به آموزش زبان، بپردازد تا به این وسیله بر اهمیت روز افزون این ابزار در آموزش زبان تأکید کند. هر چند تصویر، در ابتدا ابزاری برای جلوگیری از گفتوگو به زبان مادری بودهاست و نقش «جایگزین معنایی» و آسانکننده تفسیر معانی را داشتهاست، اما به تدریج نقشهای پیچیدهتری یافتهاست مانند تصویر موقعیتی جایگزین تصویر معنایی شده و پژوهشگران را در خلق روشهای مرتبط با موقعیتهای زبانی یاری کردهاست. بنابراین با استفاده از تصویرها، اطلاعات مرتبط به موقعیت ویژه و یا مفاهیم فرهنگی انتقال مییابد. بر این مبنا، تصویرها دیگر فقط نقش مرجعی ندارند و خود بخشی از محتوای درس به شمار میآیند. در گامی فراتر، تصویرها دیگر فقط در خدمت دادههای زبانی و واسطه فهم فرهنگ نیستند، بلکه محرکی برای مشارکت بیشتر زبانآموزها در گفتوگوها بوده و نقش مؤثری در فعالتر کردن او دارند. در این پژوهش، به نقش تصویر در آموزش زبان بر مبنای آخرین گونة رویکرد ارتباطی اشاره میکنیم. این رویکرد، با فاصلهگرفتن از کاربرد آموزشی تصویر به بهرهگیری واقعی آن در زندگی نزدیک میشود. این بهرهوری که همسو با اصول رویکرد ارتباطی در کاربرد منبعهای واقعی زبان در آموزش، آن هم در قالبهای واقعی است، به زبانآموز امکان تصور آنچه پیش از این تجربه نکرده، را میدهد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: تصویرروش آموزشی
تخیل
تصور
رویکرد کنشگرا
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییهیئت علمی دانشگاه الزهرا
شاپا
2008-88332538-1989




