• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 10, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 10, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دستوری‌شدگی در ترکی آذربایجانی: مطالعه‌ی موردی مقوله پس‏اضافه

    (ندگان)پدیدآور
    بهرامی خورشید, سحرملکی مقدم, اردشیرمیرزایی نیا, صابر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    927.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در فرایند دستوری­شدگی، گاه ممکن است یک مقولة واژگانی علاوه بر نقش دستوری جدیدی که به دست می‌آورد، کاربرد و نقش اولیة خود را به عنوان یک مقولة واژگانی به­طور هم­زمان حفظ کند. تعدادی از پس‌اضافه­ها­  در ترکی آذربایجانی وجود دارند که علاوه بر نقش دستوری پس­اضافه به عنوان مقوله­های واژگانی مانند اسم و صفت نیز کاربرد دارند. بر این مبنا، فرض پژوهش حاضر بر این است که ساخت این گروه از پس‌اضافه­ها در ترکی آذربایجانی، نتیجة فرایند دستوری­شدگی مقولات واژگانی است. در مقالة حاضر، این گروه از پس­اضافه­ها که از پیکرة زبان ترکی آذربایجانی استخراج شده­اند، در قالب اصول پنج­گانة هاپر مورد بررسی قرار گرفته­اند. با ارائة سیر تحول تدریجی برخی  از واژها و همچنین اصول دستوری­شدگی، نشان داده شده­است که این گروه از پس­اضافه­ها در نتیجة دستوری‌شدگی از سایر مقولات زبانی مانند اسم­ و صفت به وجود آمده­اند. هر چند در برخی موارد، این پس­اضافه­ها نقش اولیة واژگانی  خود را به طور کامل از دست داده­اند، اما برخی دیگر علاوه بر کسب نقش جدید به عنوان پس­اضافه­ها، کاربرد واژگانی اصلی خود را همچنان حفظ کرده­اند. بنابراین، در بررسی این پس‌اضافه­ها اصول واگرایی و مقوله­زدایی قابلِ شناسایی است.
    کلید واژگان
    پس­ اضافه
    دستوری­ شدگی
    واگرایی
    مقوله ­زدایی

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی گروه زبان‏شناسی
    عضو هیأت علمی گروه زبان‏شناسی/دانشگاه تربیت مدرس
    دانش آموخته گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.11563.1191
    https://jlr.alzahra.ac.ir/article_2708.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247116

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب